04. La rage
05. Les secrets des ziggourats
06. L’arrivée des temps déchus
07. Lex talionis

Hrací doba: 31:39

Qabar PR

Popravovat nepřátele, rvát jejich hlavy do lisů, získávat krev a do toho podávat víno a obstarávat balzamovací olejíčky. I to byl starověký Egypt, konkrétně démonický bůh Shezmu, který si přesně takhle krátil dlouhé chvíle. Není divu, že je toto období lidských dějin tak populární právě mezi metalovými kapelami. Vize této africké říše skrze svou hudbu zprostředkovává od roku 2016 také uskupení Shezmu. Snaží se o to z celkem velké vzdálenosti od zdroje, provincie Québec a jejího největšího města Montréal. Na promrzlou Kanadu však můžete zapomenout. Z té tu není vůbec nic. Tohle je krví a potem prosáklý death metal, který víří písek a mate smysly v ruinách rozpadlých chrámů.

Shezmu mají za sebou pouze dvě EPčka, obě vydaná shodně v roce 2018. „The Scent of War“„Breaching the Tomb“ jsou ještě opatřeny anglickými názvy a texty. Na dlouhohrající prvotině „À travers les lambeaux“ se však kompletně rozhodli pro francouzštinu. Ono je to víceméně jedno, ale z estetického hlediska mi k nim ten francouzský jazyk sedí lépe a tak nějak vhodně dotváří celkový koncept kapely. Shezmu fungují na bázi mísení tří extrémních stylů – death, black a doom. A daří se jim to neobyčejně barbarským způsobem. Shezmu zní archaicky a zašle, ale přesto si o „À travers les lambeaux“ neřeknete, že mělo vyjít už před několika dekádami. Řekl bych, že vyznění Shezmu je pouze poplatné svému tématu, tedy egyptské historii a mytologii, které se tu tak dobře povedlo vystihnout.

Zvuk „À travers les lambeaux“ a výsledná atmosféra desky je jednoduše super. Produkce je hutná a už tak tvrdé skladby ještě přitvrzuje. Výrazně dunící kopáky, záhrobní ozvěna desky a jistá tupost materiálu dokáže připomenout „Institut klinické smrti“ od Törr, mučivá táhlost a vznešený přednes vede k The Ruins of Beverast a zoufalé výkřiky s nekompromisními údery bicích pak pojí ShezmuBölzer, což je zřejmě tím nejpřesnějším připodobněním. Jinými slovy, na koho byli Black Curse letos moc extrémní, může si dát Shezmu. Nejsou tak chaotičtí, avšak jejich natlakovaná a sílící hudba vzbuzuje i tak diskomfort.

Ze zmíněných tři podžánrů se tu vybírá dosyta a hlavně v tu pravou chvíli. Kompozice jsou poskládané účinně a zábavně. Shezmu se různě brodí skrze rozzuřená tremola a blast beaty až po zlé riffy a temně hrnoucí se pasáže. Zpěv se zdá být trochu upozaděn, ale vůbec to nevadí. Stejně mě tu nejvíc baví ty údery palicí, které všudypřítomnou smrt dokonale vpalují do hlavy posluchače. Promyšlená je také dramaturgie sledu událostí na albu, kdy začátek v podobě „À travers les lambeaux“, „Cérémonie magique pour la bataille de Meggido“ a „Ode à Hathor“ platí za tu náročnější část. Nastává však akustický předěl „La rage“, možná až nečekaně dlouhý, ostatně má přes čtyři minuty, a ač by se mohlo zprvu zdát, že plynulost nahrávky nabourá, naopak ji skvěle vyplní a poslouží jako vhodný odpočinek před druhou polovinou.

Shezmu

Ta začíná přeci jenom přímočařeji. „Les secrets des ziggourats“ a „L’arrivée des temps déchus“ jsou krátké a úderné skladby, avšak oproti zbytku jim nic neschází a ono momentum alba a jeho sounáležité atmosféry a sledu nenarušují. Přesto se mi trochu zdá, že mohly být dotaženy v ucelenější celky. Závěr „Lex talionis“ už je zase rozmáchlejším kouskem, jenž ke konci využívá různě pokurvených zvuků pro dosažení toho správného smradu za koncem celého opusu.

K první desce Shezmu mám tak minimum výhrad. „À travers les lambeaux“ je výbornou nahrávkou, která by měla uspokojit všechny příznivce death metalu lačnících po jeho neučesané, syrové a předně živočišné formě plné zkažených nálad a přísných rytmů. Zpočátku bylo potřeba několik seznamovacích poslechů, ale nyní se k albu vracím velice rád a často. Doporučení je jasné – ano, pusť si to.