04. Saturnian Sect
05. Remnants of the Dark Testament
06. Hellwitch (Witches Gathering)
07. Orgasmic Nightmares of the Arch Desecrator
08. Ouroboros Dweller (The Dweller of Barathrum)

Hrací doba: 45:38

Varathron je kapela, k níž chovám respekt a jejíž muziku mám poměrně rád. Ještě aby ne, když jde o jednu ze zásadních blackmetalových formací z Řecka, kde dlouhodobě bují obsáhlá a kvalitní, byť někdy zbytečně podceňovaná scéna. Přesto placky těchto veteránů dávám do přehrávače méně, než by si asi zasloužili (anebo zasloužily? obojí dává smysl).

Nejspíš i z toho důvodu mi trvalo takovou dobu, než jsem se dostal k jejich letošní desce „Patriarchs of Evil“ – teprve šesté řadové, což na takhle dlouho hrající formaci není zas tak tolik. Kvalita je nicméně nadřazena kvantitě a toto motto Varathron evidentně uznávají. Nakonec i „Patriarchs of Evil“ je toho jednoznačným důkazem.

Možná, že jsem s náslechem novinky mírně zaváhal (ale co už, ono to nikam neuteče a je rozumnější poslouchat, až když má člověk odpovídající náladu na daný druh hudby, nikoliv z povinnosti, že to je zrovna čerstvé), ale když už jsem si ji pustil, byl jsem… ty vole, nebojím se říct, že vlastně nadšený! Hnedka od prvního poslechu na mě „Patriarchs of Evil“ mocně zabralo a oč více jsem jej v posledních měsících ignoroval, o to intenzivněji jsem jej v nedávné době začal točit.

Varathron zde totiž předkládají výtečný výpravný black metal s patřičně helénskou atmosférou. „Patriarchs of Evil“ je natřískané epickými melodiemi, žhaví atmosférický tachometr doběla a v každé písni předkládá působivé nápady. Dokonce bych řekl, že jde v tomto ohledu ještě dále než předcházející deska „Untrodden Corridors of Hades“, a také je ve výsledku silnější. A to „Untrodden Corridors of Hades“ nebylo vůbec špatné album!

Vrcholy se vůbec nevybírají lehce, ačkoliv „Patriarchs of Evil“ nepatří k těm nahrávkám, které by byly neprostupně homogenní a stály na konstantní atmosféře či zvukovém tlaku. Tvorba Varathron je stále písničková (bez zrnka pejorativnosti), nicméně každá ta písnička na „Patriarchs of Evil“ maká jako svině a má desce svoje místo. Já vím, já vím, je to klišé jak kráva, takže mi věřte, že takovéhle slinty nepíšu zrovna s kdovíjakým nadšením, ale ty vole, fakt to tak cítím. Jde o parádní fošnu od začátku do konce, na níž je obligátního výplně, neřkuli vyložené vaty, sympaticky malé množství (i když něco se samozřejmě vždycky najde).

Měl-li bych někde hledat nedostatky, ukázal bych zejména na artwork, který se tentokrát dle mého nevyvedl na sto procent, přijde mi zbytečně „pohádkový“ a společně s „Crowsreign“ jej považuji za nejslabší obal ze všech studiových alb Varathron. Přebaly „Untrodden Corridors of Hades“ a „Stygian Forces of Scorn“ mi tedy připadají o poznání vkusnější, o klasikách „His Majesty at the Swamp“ a „Walpurgisnacht“ ani nemluvě.

Varathron

Nicméně tak odpudivý, aby to zkazilo zážitek z vlastního hudebního obsahu, ten obal naštěstí není. A co se akustické stránky „Patriarchs of Evil“ – o niž jde ve finále vždy nejvíce – týče, zde jsem spokojen a s klidným srdcem můžu veřejně říct, že novinka mojí sbírku nosičů Varathron v dohledné době rozšíří.

Varathron i po třech dekádách fungování umí přijít s výstavní plackou, jež jejich legendárnímu jménu dělá čest. A i z takového titulu si dovolím tvrdit, že mezi veličinami helénského black metalu jsou v současné době právě oni ti nejživotaschopnější. Víc než Rotting Christ, kteří se utopili v neustálém hu-ha, víc než třeba Necromantia, kteří nejsou schopni už sto roků vydat další řadovku.