Shaidar Logoth - Chapter III: The Void God

Shaidar Logoth – Chapter III: The Void God

Shaidar Logoth - Chapter III: The Void God

Země: USA
Žánr: black metal
Datum vydání: 6.11.2020
Label: Sentient Ruin Laboratories / Cyclic Law

Tracklist:
01. Nest of Pigs
02. Anguish Cradle
03. Consume Pieces of God
04. Withered on the Vine

Hrací doba: 47:34

Odkazy:
facebook / bandcamp

K recenzi poskytl:
Sentient Ruin Laboratories

Američtí Shaidar Logoth letoškem završují první dekádu funkce, kdy do světa vyslali dva počiny. V roce 2011 se duo A.C. (Skeletonwitch), S.H. ohlásilo nahrávkou „The Peddler“ s předponou „Chapter I“. Kapitolovou posloupností po čtyřech letech navázalo „The Ritualist“, které ve všech směrech vykázalo kapelní posun.

„The Peddler“ se na nevyznačovalo ničím speciálním, představilo black metal po vzoru Ameriky, ze kterého jde vycítit třeba Judas Iscariot. Vyzrálejší „The Ritualist“ nabídlo více než 40 minut neotřepaného songwritingu balancujícím mezi rozvážnými build-upy a přepady do typické žánrové zběsilosti. V určitých momentech Shaidar Logoth dokonce natahují tak moc, že hudba působí až post-rockově. Pomocí této kombinace kapela vytváří nálady na pomezí deprese a agrese. Dva navzájem doplňující se póly umocňuje promakaný zvuk – hnusný přesně do míry, aby hudbě neubral na břitkosti a spádu, ale i tak dokázal posílit zvrácenou náturu materiálu.

Prvních deset let funkce Shaidar Logoth uzavírají třetí kapitolou s přízviskem „The Void God“, která představuje dalších bezmála 50 minut nového materiálu. Fakt, že tracklist čítá jen pět skladeb, napoví, že Shaidar Logoth nezanevřeli na skladatelskou rozlehlost a posluchačskou trpělivost. Zásadní změny se přesto udávají.

„The Void God“ více upouští od tradičního zvuku a přechází k modernějšímu, ortodoxnějšímu vyznění, které Shaidar Logoth prokládají zmíněné depresivní – zde občas až melancholicky působící – pasáže. Kontrast lze slyšet hned v prvním, více než čtvrthodinovém kolosu „Nest of Pigs“, který konejší spoře vybrnkávaným úvodem jen proto, aby posluchači následně dal přes hubu břitkými blackmetalovými linkami. Díky náhlým hudební explozím dokáže track, ale i deska překvapit i po více posleších.

„Anguish Cradle“ pracuje na stejném základu, byť v užších mantinelech. Pomalý track dokáže i na pěti minutách budovat smysluplně a s rozvahou. Intro s klidnou deklamací, která připomíná Anselma na heráku, si ovšem krade celou skladbu pro sebe. „Consume Pieces of God“ stojí s předešlým v ostrém kontrastu. Jde o nejpřímočařejší track alba, který z hlediska kytarové práce kopíruje zaběhlou švédskou ortodoxii a techničtější žánrový přístup, celkovou strukturovaností však za zbytkem tolik nezaostává. Poslední „Withered on the Vine“ se vrací k ověřenému rozlehlému rukopisu – melancholicky-depresivní náboj však zde skladbu nejen otevírá, ale i uzavírá a finální kytarový motiv i přes roztáhlé opakování neztrácí na síle ani při fade-outu.

Ze skladatelského hlediska toho Shaidar Logoth moc vytknout nejde. Dojem z desky tak kazí přespřílišná zvuková čistota. Dá se sice namítnout, že při volené produkci lze pochytit prvky, které by při špinavějším pojetí zanikly. „The Void God“ ale působí až sterilně, ke hrané hudbě úplně nesedí, a navíc kapelu okrádá o ksicht. Tento dojem navíc posiluje vyváženě vyprodukovaný předchůdce.

Modernější hudební pojetí Shaidar Logoth neubližuje, nedá se to však říct o stejně zhotoveném zvuku, který nutí si postesknout po hnusnějších a uhrančivějších momentech z „The Ritualist“„The Void God“ ale nabízí plno silných skladatelských motivů a precizně zvládnutou gradaci. Kapelní autorství tak zachraňuje to, co produkce potápí, a proto jde poslech doporučit.


Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.