Asgard

Asgard

Asgard - Eleonora Odhalení jinotaje
Země: Česká republika
Žánr: black metal

Otázky: H.
Odpovědi: Pačess
Počet otázek: 14

Odkazy:
facebook / bandzone

Loňský rok byl na český black metal relativně štědrý a vyšlo hned několik opravdu zajímavých desek – žádná z nich ovšem nebyla přijata tak rozporuplně jako “Eleonora: Odhalení jinotaje” od brněnských veteránů Asgard. Albu se dostalo značně rozdílného přijetí od naprosto nadšených ohlasů až po ty, které počin diplomaticky řečeno nezaujal vůbec v ničem. Naše recenze se zařadila do toho druhého tábora, nicméně tím spíš to byl důvod dát prostor, aby se ke své novince vyjádřila i samotná kapela, resp. její kytarista Pačess…


Zdravím! Pokud to nevadí, začneme trochu nepříjemnějšími otázkami, ať je máme rychle za sebou. Vaše poslední deska “Eleonora: Odhalení jinotaje” byla u kritiků přijatá dost rozporuplně a na větších webech jako Fobia nebo Abyss se jí dostalo podprůměrných hodnocení, nějaké lepší známky utržila jen na menších zinech, kde se chválí téměř vše. Jak už sice někde zaznělo, pro vás je stěžejní fakt, že se to líbí vám a člověku, který se postaral o vydání, což je samozřejmě v pořádku a správně, ale přesto se nabízí otázka, jak to přijetí v kapele vnímáte, protože úplně jedno to člověku asi být nemůže, nebo ne? Odnesl sis třeba z těch recenzí něco ty sám jakožto autor muziky, co by třeba někdy příště šlo udělat trochu jinak (mám teď na mysli především hudební a technickou stránku věci, ne booklet), nebo to nějak zvlášť neřešíte s tím, že se stejně nejde zavděčit každému a tohle se prostě občas stává? Nebo to dokonce berete tak, že kontroverze je vlastně dobrá?

Ahoj, příjemný začátek. Jsme velice rádi, že deska byla toliko diskutovaná. Je v pořádku, že se o kapele mluví, kdyby byla všem lhostejná, tak by nemusela existovat. Natáčení “Eleonory” se táhlo jako sopel a my jsme za tu dobu vytušili, že to polovina posluchačů zavrhne. Tebou zmiňované ziny respektuji a nic jiného jsem od nich nečekal. Jen mě mrzí tady to jakési posuzování zinů jako malý/velký/hloupý/chytrý/cool/agro/oliva/pisálek atd. Kdo dal komu ono božství a moc soudit, kdo je in a kdo out a veřejně se tím nekajícně chlubit. Jak ty říkáš “malé” ziny většinou píšou jen kladné, subjektivní recenze na své oblíbené kapely a je to logické, neboť tito zapálenci dokonce dojdou za kapelou do šatny a koupí si ono CD. Tohle to “velkozinaři” nemusí, neboť jim chodí desky automaticky na recenze a oni je subjektivně posoudí – to vše je realita a nic proti tomu nemám. Hudbu děláme, kvůli těm pár bláznům co stále navštěvují poloprázdné kluby a akce a kupují trika, CD a protože jich není mnoho, tak si děláme radost hlavně sobě. Z recenzí jsem si nic nevzal, neboť po hudební stránce se není od recenzentů co učit. Nikdo z nich mi ještě nikdy neporadil, který tón nahradit za jiný, abych nezněl staře či vesnicky. Naopak po mnoha internetových průjmech my chodily reakce od jiných muzikantů co to tady pár let dělají a gratulovali ke chvalitebné žánrově vyhraněné desce. To je pro mě víc jako recenze.

Nyní ke zmiňovanému bookletu, v němž se nachází pár gramatických nedostatků, což je určitě věc, která asi hodně zamrzí jak kapelu, tak posluchače, a nedá se už uhájit subjektivním vnímáním, na druhou stranu to ale svým způsobem může být až trochu úsměvné. Jak se to vlastně povedlo, že v textech řádil takový šotek a nasekal tam tolik kiksů? To neproběhla žádná kontrola nebo korektura? Přemýšleli jste o nějaké nápravě, třeba přetiskem bookletů (což by asi bylo moc nákladné) nebo aspoň zveřejněním textů bez chyb někde na webu?

Tak tohleto byl samozřejmě průser na který jsem radši už zapoměl. Holt takhle to vypadá, když se na všechno sere. Při dokončování alba jsem měl hektické období a úplně jsem se na obal vysral a ostatní kluci samozřejmě taky. Neměl jsem čas něco řešit – dovezl jsem si tehdy dcerku z porodnice a vše šlo stranou. Práce a rodina, to je to co mne naplňuje a udržuje naživu. Asgard je koníček, tudíž buďte milostiví při svém soudu, vždyť jde o malichernost a chybovati je lidské. Denně se setkávám s lidským pochybením a nechává mne to chladným. Lidi ztratili pojem o jazyce, komunikaci dokonce i o tom co je správné a slušné.

Teď jedna hodně blbá otázka – co jsem si tak všiml, ve spoustě recenzí padala kritika na hlavu zpěváka Míry Horejska… vzalo ho to nějak, řešil to nějakým způsobem? Co na to zbytek kapely? Proběhla u vás zpětně nějaká diskuze ohledně vokálů, nebo za Mírou všichni bez výhrad stojí?

Přátelé uvědomme si, že tenhle člověk kázal black metal už v roce 87 (sice ho nikam neposunul, ale to ani Venom). Na začátku 90 let, kdy oni kritici hákovali v kolbenkách, neboť neměli odvahu začít podnikat, Mira žil rock n rollem a uživil se jím. V době, kdy dnešní online zinaři (tehdejší fanoušci všeho českého a xerox zinaři) ejakulovali na fotky, kazety, nášivky Henychů, Valtrů, Kolinských možná i Horejsků, Mira lapěl celej den v knajpě, chlemtal škopek s vodkó a lupal koc na retichu. Drazí, ani já a snad ani Vy si nedokážete představit Asgard bez Horejska. Každý má právo cokoliv zkritizovat a vůbec nám nevadí nechvála na Mirův vokál.

Nyní už pojďme na méně jedovaté otázky. Počiny Asgard byly vždy postaveny na nějakém koncepčním příběhu a nejinak je tomu samozřejmě i na novince, která vypráví o Eleonoře Amálii von Schwarzenberg. Jak jsi na tohle téma vlastně přišel a čím tě zaujalo natolik, aby ses rozhodl zpracovat do hudební/textové podoby právě tohle? Dejme tomu, že jsou i lidi, kteří Pařát neodebírají a nemají tudíž booklet s texty… mohl bys prosím nějak v krátkosti shrnout, jak příběh plyne, co se děje v jednotlivých skladbách a tak? Pokud možno bez reklamních hlášek o “příběhu plném marnosti a strastí” atp. :)

Bez reklamních hlášek navrhuji ostatním si cd koupit nebo stáhnout a poslechnout.

Není to zas tak dávno, co jste vypustili videoklip k songu “Pitva”… proč jste si vybrali právě tuhle písničku? Byl v tom nějaký speciální důvod?

Otvírali jsme tím válem křest desky a přišlo nám fér sestříhat těch pár kamer a pustit to na YouTube ať je vidět nějaká snaha o promo k desce.

Zmiňované video k “Pitvě” je složeno z koncertních záběrů… proč to? Bylo to ze spíše pragmatických důvodů, že “normální” klip by byl asi o poznání dražší, nebo jste to takhle chtěli bez ohledu na okolnosti? Nepřemýšleli jste i o klasickém videoklipu?

Přemýšleli jsme o normálním hraném klipu v prostředí jednoho (bohužel ne Krumlovského zámku). Ale u Asgard je problém s jakoukoliv realizací čehokoliv, takže na klip nedošlo. Navíc by to bylo finančně velmi náročné.

Asgard

Jak již padlo, Asgard jsou koncepčními příběhy svých alb docela známí… dokážeš si představit, že by někdy vyšla čistě písničková deska Asgard, na níž by se nenacházel koncept? Nebo se toho hodláte striktně držet už napořád?

Myslím, že není vyloučené, že v budoucnu výjde nekoncepční deska, ale raději zůstaneme u konceptů a budeme vymýšlet stále méně originálnější příběhy do stále archaičtější hudby. Co ale vím, že dokud budu v Asgard, tak budou nová alba vycházet častěji než jedno za 10 let. Snad budou budoucí nahrávky kvalitní a najdou si pár posluchačů.

Přijde mi pomalu, že takovým dalším nepsaným členem Asgard je BigBoss z Root, který se nějakým způsobem podílel nebo objevil na všech vašich velkých deskách… Otázka je v podstatě stejná jako v předcházejícím případě – je možné, že někdy vyjde album Asgard bez jeho účasti? Samozřejmě ne, že bych proti němu něco měl, jen mě to tak napadlo (smích)…

Hehe to nevím. Jirka je přítelem skupiny Asgard od dob, kdy jsem ještě nebyl na světě a je mi velkou ctí, že jsme přátelé a že se rád seskupuje s Asgard a má připomínky k fungování skupiny. Je to velice inteligentní a pravdomluvnej pán a jeho přítomnost byť jen při natáčení je vždy velkou motivací.

Na “Eleonoře” kromě BigBosse hostovali ještě Herr Miller z Debustrolu, který natočil bicí, a Filip Smetana. Nepřemýšleli jste i o nějakých dalších hostech? Ptám se hlavně proto, že jsem osobně trochu očekával, jestli se na albu neobjeví třeba někdo z Panychidy, když Míra zase hostoval u nich na EP “Woodland Journey”…

Na CD hostuje hlavně často zapomínaný Tomáš Chylík (Mistress of 999, Wolfheart, Thodthverdthur, Outsider, Buldok) a ten kromě hodně pěknejch vokálů střihnul neskutečný sóla a poradil s “produkcí”. Další hosté v plánu byli, ale z určitých důvodu to neklaplo. [V otázce byl samozřejmě myšlen Tomáš Chylík, z nepozornosti jsem omylem prohodil jména a sypu si popel na hlavu – pozn. H.]

Docela by mě zajímala ještě jedna věc… proč jste si vlastně na nahrávání “Eleonory” zvali hostujícího bubeníka a proč desku nenatočil Filip Smetana, který s Asgard hraje živě?

Filip v té době odcházel z Asgard, tak se s ním prostě nepočítalo. Během nahrávání se vrátil a teď pro změnu zase odchází.

Všiml jsem si, že snad všechno, co kdy Asgard vydali, se dá na internetu úplně bez problémů stáhnout, stačí jen kliknout třeba na uložto a už to tam na člověka sype jednu placku za druhou… vadí ti to nějak, že třeba několik měsíců pracuješ na desce a v den vydání už to někdo pověsí volně na net? Stejně tak na YouTube se dají dohledat v podstatě všechny vaše songy… “Eleonoru” jste nakonec v kompletní délce sami na YouTube a Bandzone nahráli, ale čistě z principu… štve tě to nějak, nebo to radši neřešíš a bereš to tak, že s tím stejně nejde nic dělat?

Hudba mě neživí, tudíž to beru jako jakousi formu propagace mít album volně ke stažení. Blázni co chtějí mít originál jako já si ho rádi zaplatí. Horší je to u muzikantů, které hudba musí živit. Ti to mají složitější a jsou zahnáni do kouta a CD berou jen jako jakousi formu pozvánky na koncert, který je jejich chlebem. Prodeje nosičů jim klesají a oni se musí stále více snažit aby se uživili. A co teprve taková Zagorová a Jandové.

S Asgard hrajete poměrně hodně oldschool muziku, stejně tak i tvoje sólovka, která vyšla tři roky nazpátek, se nedá v žádném případě považovat zrovna za modernu… jak se díváš na moderní metalové styly? Líbí se ti to, nebo i jako posluchač dáváš přednost klasice? Dokážeš si představit, že bys někdy něco podobného zkusil i hrát?

Cyklista se raději věnuje jízdě na kole a nepokouší se hrát rugby nicht war??? Tak to mám i já. Jsem odrostelej na staré muzice. Mám rád Black Sabbath, Zeppelin, Mötley Crüe, W.A.S.P., Bathory, Motörhead, Citron, Titanic, Arakain, Törr, Debustrol, Root, Asgard… Nic nevím o Dream Theater, Nightwish, No Name ani Chinasky. Jaksi už mám nastavené co mozek pošle do ruk a ani nevím jak složit riff, aby to znělo jako Slipknot.

Když už jsme zmínili tu sólovku “Monte Liliorum”… nepřemýšlíš o tom, že bys na ni někdy navázal?

“Monte Liliorum” bylo narozdíl od “Eleonory” vychválené v zinech po celé Evropě a možná i v USA a jižní Americe. Přitom mnoho riffů bylo použito ve stejných nuancích jako na “Eleonoře”. Ale ne vše se prostě podaří jako celek. Momentálně si s touto myšlenkou zahrávám a mám už rozděláno pár skladeb. Jen téma desky mi stále není známo. Nedávno mne napadlo něco na téma Trapistických řádů a jejich tajná výroba piva. Mám kamaráda, který studuje zdárně religionistiku, tak to s ním musím probrat… samozřejmě u Trapistického piva.

Poslední dotaz… asi je ještě trochu brzo se na to ptát, ale máte už v kapele nějaké nápady na to, jaký příběh by mohlo mít další album Asgard? Nebo tohle zatím ještě vůbec neřešíte? Díky za rozhovor a ať se daří!

Ano nějakou myšlenku jsem již klukům přednesl a Mira se také s něčím vyšvihnul, tentokrát bychom chtěli, aby si napsal texty sám, byť by to mělo bejt o červené karkulce. Pár skladeb jsem již klukům zaslal. Hudebně chceme jít zpět k živelným demáčům Asgard a “Hraběnka Bathory”. Asgard zůstane takovým jakým je již skoro 30 let a to zámerně. Je nám jasné co to znamená, ale ambice zničit svojí hudbou svět necháme mladíkům se šiltovkama a riflema pod kolenama.

Díky za možnost vychrlit pár blbostí a uplatnit také svobodu slova.

Ať se Váš zin tetelí a je čten.


Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.