02. Pestilentialis
03. Sacrificial Death Salvation
04. This Poisoned Chalice
05. Evocatio
06. Sacred Putrefaction

Hellthrasher Productions

Putrified je kapela, u níž hned na první pohled přesně víte, co byste měli očekávat… obal, logo, vlastně už jen samotný název skupiny doslova křičí, že tady se bude hrát oldschool jako svině. Napínat vás nijak nebudu – žádné překvapení se nekoná a opravdu tomu tak je. Nicméně to však neznamená, že by to bylo automaticky špatně, tedy alespoň z mého pohledu ne. Sice mám progresi v muzice hodně rád a fandím avantgardě a experimentům, zároveň ale – navzdory tomu, že to může na první pohled vypadat schizofrenně – pořád říkám, že jsem i tak trochu nostalgik a staromilec a hnilobou a starobou prorostlé nahrávky, které jako by vypadly z minulého tisíciletí, si dokážu fakt užít – pokud jsou dobré, samozřejmě. Je to i případ Putrified?

Projekt Putrified funguje od roku 2010 a jeho jediným členem a tím pádem i (vcelku logicky) hlavním mozkem je jistý A. Death, jenž pod jménem Casket působí taktéž v black metalových Infuneral. Nejdříve vydal dva neřadové kousky (demáč a ípko) a následně už došlo na dvě dlouhohrající fošny “Spawn of the Dead” (2011) a “Neurotic Necrotic” (2012). V letošním roce A. Death přichází s další nahrávkou, tentokrát opět menší, konkrétně s minialbem “Sacrilegious Purification”… i když, je docela otázkou, nakolik je ten počin vlastně menší, když při svých 22 minutách trvá jen o 11 minut kratší dobu než minulá řadovka “Neurotic Necrotic”. Ale takhle se to v podobných žánrech prostě hraje a svým způsobem je to vlastně i dobře, protože na podobné dřevní klepanice je ta +/- půl hodinka naprosto adekvátním hracím časem.

Jak je to tedy se samotnou muzikou na “Sacrilegious Purification”? Tvorba Putrified by se klidně dala přirovnat k takovým Necrophobic, byť svými skladatelskými kvalitami A. Death nedosahuje síly party okolo Joakima Sternera. Stylově se však svým kultovním krajanům dost blíží. Jedná se o podobný staroškolský metal někde na pomezí subžánrů death a black, který by se na první pohled mohl tvářit jako obyčejná rubačka, ale ve skutečnosti je mezi dřevními riffy a špinavějším zvukem ukryto dost kvalitních nápadů, zajímavých melodií nebo výtečných baskytarových vyhrávek. K tomu přidejte ještě správně “vychlastaný” řev a máte jasno, oč tu půjde. Důkazem budiž hned první titulní vál “Sacrilegious Purification”, v němž Putrified hned po klavírním intru nasadí plné obrázky, ale třeba zmiňovaná pěkná basa se vyklube hned záhy, o kytarových melodiích ani nemluvě.

Prvních pět kousků se na EP nese ve více méně stejném duchu, ale vzhledem k oné délce to nijak nevadí, je to pořád zábavné, každý song dokáže nabídnout parádní momenty nebo chytlavé a lehce zapamatovatelné pasáže. Mně osobně se líbí hlavně třetí fofrovačka “Sacrificial Death Salvation” s “hitovým” refrénem a výbornou pomalejší a melodičtější vsuvkou ve třetině písničky. Taková “This Poisoned Chalice” mi zase přijde o něco víc načichnutá death metalem než zbylé kolegyně. “Evocatio” pak s trochou nadsázky působivě téměř rockově, místy skoro jako ošklivější a extrémnější bratránek Motörhead.

Největším vybočením z kontextu celého “Sacrilegious Purification” je závěrečná “Sacred Putrefaction”, jež se jako jediná nenese v rychlejším duchu, ale naopak nasazuje střední až pomalejší tempo. V některých částech bych se skladbu nebál nazvat až epickou, především díky melodii v refrénu, která je jednoduše skvělá. Neočekávejte ovšem jakoukoliv podbízivost, stále se to nese v intencích staré školy. Každopádně, pro mě osobně asi vrchol nahrávky.

“Sacrilegious Purification” zcela jistě není počinem, bez jehož poslechu byste nemohli žít, ale rozhodně se jedná o kus poctivého oldschoolového metalu, který mě osobně dost potěšil. Není to nic výjimečného, to ne, ale stejně jsem to EP poslouchal s náramnou chutí a opravdu mě bavilo… někdy takovýhle zpátečnický přístup člověku jednoduše sedne. Pokud máte v oblibě skupiny jako třeba výše zmiňované Necrophobic, klidně si tenhle kousek sežeňte, protože si myslím, že by vás hudba Putrified mohla dost bavit.