Ortel - Defenestrace

Ortel – Defenestrace

Ortel - Defenestrace
Země: Česká republika
Žánr: rock
Datum vydání: 8.11.2014
Label: selfrelease

Tracklist:
01. Můj dům, můj hrad
02. Meč
03. Plzeň
04. Cizinec
05. Defenestrace
06. Světovládce
07. Gayparáda
08. Absurdistán

Hodnocené:
H. – 1,5/10
Ježura – 2,5/10
Atreides – 1/10

Průměrné hodnocení: 1,7/10

Odkazy:
web / facebook

Ortel je skupina, kolem níž se (do jisté míry ani ne její vlastní vinou) vytvořil mediální obraz jakési kontroverze, přičemž takovou rozbuškou byl moment, kdy dnes již nefungující Dělnická strana použila jednu skladbu Ortelu a kapela následně k jejímu použití zpětně svolila. Jasně, tohle člověku na kreditu asi příliš nepřidá, stejně tak jako fakt, že Tomáš Ortel, hlavní předák Ortelu, kdysi působil v RAC kapele Conflict 88 (už jen ten název mluví sám za sebe), přesto v tomhle ohledu souhlasím se samotnými muzikanty, na počínání Ortelu nic moc skutečně závadného nevidím a policejní dohledy nebo kontrolování občanských průkazů návštěvníkům koncertů mi přijdou jako umělá hysterie.

Navíc i kdyby Ortel skutečně kontroverzní byl (co je onou “kontroverzí” myšleno, to si jistě dokážete domyslet), jen díky tomu bych na tu skupinu nenadával. Sice budu chápat, jestli to někomu bude připadat divné, ale já osobně jsem člověk, který se dokáže přenést přes to, že si někdo myslí něco jiného, a pokud (budeme-li se bavit o hudebních skupinách) mě oslovuje hudba, jsem schopen si ji užít, i když se s jejími autory názorově rozcházím. A nemám tím na mysli jen NS kapely (s jejichž názory se tedy skutečně neshoduji – to jen aby mě nějaký trotl špatně nepochopil), protože úplně stejně nejsem zrovna fanda ani křesťanství nebo ortodoxních veganských teroristů, přesto nemám problém si pustit skupinu, jejíž členové věří v Boha nebo se angažují v PETA. Varg Vikernes mi taky lidsky přijde jako debil, ale to nic nemění na faktu, že hudebně je starý Burzum naprosto geniální záležitost, jež nemá a nejspíš už ani nikdy nebude mít obdoby.

Přesto všechno je Ortel kapela, pro niž pochopení jednoduše nemám. Jak vám už vzhledem k mému poměrně liberálnímu přístupu k muzice popsanému v předcházejícím odstavci došlo, na rozdíl od mnoha dalších lidí nemám to nepochopení kvůli textům, ale kvůli provedení jich i samotné muziky. Právě to si totiž podle mě kritiku skutečně zaslouží, a to mnohonásobně víc než vlastní myšlenkový obsah. Ortel se snaží vystupovat jako skupina vlastenecká, která propaguje patriotismus, na čemž obecně vzato nevidím nic zlého, neboť ačkoliv je tento pojem mnohými chápan jako něco špatného, ve skutečnosti mi nacionalismus (chápáno v tom smyslu, že si člověk váží toho, odkud pochází, a kultury své země) jako něco špatného nepřijde. Je pouze nutné jej nezaměňovat neonacismem (což je samozřejmě zhovadilá filozofie), protože to by bylo, jako kdybyste si pletli matraci a masturbaci.

Problém Ortelu ovšem tkví v tom, že toto téma uchopili neskutečně laciným, tendenčním a naivním způsobem s naprosto černobílým viděním světa. Vlastní idea může být klidně sebevznešenější, ale dokud ji bude Tomáš Ortel prezentovat takto primitivně, není šance, aby skutečně oslovila někoho, kdo má alespoň trojciferné IQ (čímž nechci naznačit, že kdokoliv poslouchá Ortel, je automaticky debil – to jen aby mě někdo nechytal za slovo). Ačkoliv skupina nezpívá o alkoholu a alkohokolických radovánkách, její “poezie” je na úplně stejné intelektuální úrovni jako texty hospodského agro rocku čtvrté cenové. Chytřejší básničky píšou i gympláci v sekundě na lavici (a to je tam každé třetí slovo “píča”), což je prostě špatně.

Celý obraz hrdého patriota pak – a tentokrát již definitivně – pohřbívají některá gramatická zvěrstva v textech. Člověk, který se bije do prsou jako český vlastenec, ale neumí pořádně česky, je totiž jenom k smíchu… což ostatně docela sedí, protože Ortel mi obecně připadají víc směšní než kontroverzní nebo dokonce nebezpeční. Díky tomu, jak hloupoučké to celé je, by je totiž snad nešlo brát vážně ani v případě, kdyby opravdu zpívali něco skutečně závadného.

Pojďme si rovnou dát několik příkladů oněch gramatických zvěrstev z lyrické stránky nejnovějšího veledíla “Defenestrace”. Hned v první minutě (!) úvodní skladby “Můj dům, můj hrad” se ozve naprostá perla “Mou zbraň, jenž nosím při těle, k nebesům pozvedám”. Jako nechci nic říkat, ale když chce někdo použít nějaký netradiční nebo knižní obrat, ale použije ho špatně, tak vypadá jako naprostý blb – mnohem víc, než kdyby se bez knižních výrazů obešel. Inu, menší doučování z českého jazyka pro textaře – ve čtvrtém pádu jednotného čísla ženského rodu má (v tomto kontextu) ono slovíčko tvar “již”, nikoliv “jenž”. Jako ty vole, vždyť i ten Word tohle podtrhne, že je to kravina (zkoušel jsem to), tak jak může taková bota skončit na desce někoho, kdo sám o sobě v biografii tvrdí, že má “rebelskou a vlasteneckou povahu”? Nehledě na fakt, že tam má být samozřejmě i “svou zbraň” místo “mou zbraň”. Anebo je ta rebelie tak velká, že se Tomáš Ortel vlastenecky bouří i proti gramatice vlastního jazyka? Upřímně řečeno, jsem docela rád, že jsem neměl v ruce booklet žádné jejich desky, protože vzhledem k tomu, že Ortel s chybami i zpívají, třeba taková jejich interpunkce bude jistě také extrémně zábavná… ona i ta biografie plná chyb na oficiálním webu k této myšlence docela svádí.

Podobných srandiček jsem však na “Defenestraci” našel více, tak si dejme ještě jeden příklad, protože tohle mě fakt baví. Tentokrát zaostříme na finální song “Absurdistán”, v němž se zpívá, že “policie stále nemá legislativu”. Možná mi to takhle v pátek odpoledne (ano, recenze vznikla v pátek) nemyslí, ale tenhle výkřik do tmy prostě a jednoduše nechápu. Použijme slovník cizích slov, který výraz “legislativa” definuje následovně: “zákonodárná moc, zákonodárná činnost, zákonodárství”. Dává někomu smysl stížnost na to, že policejní složka nedisponuje oprávněním vydávat zákony? Mně tedy vůbec ne. Stejná rada jako v předchozím odstavci – když neznám pravý význam cizích slov, tak je přece nepoužívám, protože pak je použiju blbě a vypadám jak debil. A jestli to v tomhle smyslu opravdu bylo zamýšleno, tak je to možná ještě horší než nevědomost, protože tohle tvrzení hlavu a patu fakt nemá a spíš by to vypadalo na tendenční plivání cizích slov, která budou oněm jednodušším posluchačům znít chytře.

Dejme tomu, že je mezi vámi zcela nezaujatý a do tvorby Ortelu nezasvěcený čtenář, který by se rád dozvěděl i to, jak je na tom skupina hudebně. Inu, není problém, protože se to dá říct úplně lehce – vlastní muzika je totiž úplně stejně chytrá jako texty. Tomáš Ortel je něco jako Daniel Landa pro chudé, akorát postrádá Landův cit pro vytvoření silného motivu a jeho charisma, díky němuž Landovi to úplně stejné hraní na vlasteneckou notu funguje (i když, v posledních letech to už ani u něj není ono). V překladu to znamená, že se Ortel zasekl na úrovni primitivního agro rocku (zcela záměrně to přirovnání používám již podruhé, protože Ortel nic jiného než primitivní agro rock ve své podstatě není), proti němuž i Orlík v roce 1990 nabízel o mnoho levelů vyšší kvalitu.

Orlík jsem ovšem nezmínil náhodou, protože k němu – samozřejmě čistě co do formálního hlediska – nemají Ortel zas až tak daleko, akorát v mnohem horším podání. Úplně stejně by však šla podobnost (jak hudební, tak textová) najít i třeba s takovým Buldokem a spoustou dalších skupin, nicméně ze všech těchto srovnání Ortel vždy vycházejí jako ti výrazně horší. Buldok sice taky nepředváděli nějakou geniální virtuozitu a spousta jejich nahrávek má dost špatnou zvukovou kvalitu, ale ani tohle, ani kontroverze téhle kapely (v tomto případě už to kontroverze opravdu je, protože Buldok byli ve svých diplomaticky řečeno nestandardních názorech poměrně otevření) nemění nic na tom, že na deskách jako “Oheň a led” nebo “Triumf” se nacházely i skvělé skladby. A i vedle těchto počinů z hloubi 90. let působí “Defenestrace” jako hodně chudý příbuzný.

Ono to může vypadat, že nazývat Ortel agro rockem a zároveň jej srovnávat s Landou nebo Buldokem, si trochu protiřečí, protože tyhle kapely moc vidlácké nejsou, ale skutečnost je taková, že na mě muzika Ortelu působí dojmem, jako kdyby chtěla být novým a lepším Landou, ale lezl z toho trochu blbější Alkehol (fakt jsem to řekl, že je někdo ještě horší než Alkehol?). Aby byl však obraz toho, jak “Defenestrace” zní, kompletní, je nutné k agro rocku dodat ještě to, že se Ortel nebojí uhodit ani na melancholičtější notu v podobě skladeb s hojným využitím klavíru či akustiky. Avšak o tom, že i tohle Orlík před cca čtvrt stoletím předváděl v lepší podobě, rozhodně nepochybujte.

Přesně v tomto duchu se nese začátek “Defenestrace” v podobě písniček “Můj dům, můj hrad”, “Meč” a i v první polovině “Plzně”. První zmiňovaná je unylá klavírní balada, z níž si posluchač odnese leda tak ony gramatické kiksy, které jsme propírali už někde výše. Oproti tomu “Meč” je suverénně nejlepší a také jedinou poslouchatelnou věcí na celé desce – to musím férově uznat. Žádný majstrštyk to sice není ani omylem, ale oproti všem okolním songům je “Meč” jediný, u něhož posluchači necukají koutky do úšklebku a nedostavuje se dávicí efekt. S nástupem “Plzně” se však vše vrátí do původních kolejí a od doby, kdy tenhle track v druhé půlce vygraduje (ehm) k nástupu kytar, už Ortel jedou v ukázkově vidláckém duchu.

Mysleli jste si, že jsou třeba Dymytry fakt špatní? Jistě, to jsou, ale v porovnání s Ortelem stále hrají vysoce sofistikované etudy s filozofickým přesahem. To, co se totiž děje v písničkách “Cizinec”, “Světovládce” a “Gayparáda”, je už fakt dno a primitivnost nejhrubšího zrna. Titulní “Defenestrace” je o malinký ždibíček lepší, ale jinak pořád ultra špatná. Nicméně v době, kdy každý alespoň trochu soudný posluchač začne být přesvědčen, že horší už to být nemůže, vytáhnou Ortel na závěr “Absurdistán” s pokusem… nevím, asi o rap? Skutečný výsledek zní ještě hůř, než to vypadá takhle napsané.

Dál již nemám co dodat, protože už tak dostala “Defenestrace” víc prostoru, než si takhle špatné album zaslouží. Rozhodně netvrdím, že souhlasím se vším, co Ortel zpívá (ony i v téhle stránce jsou občas pěkné kraviny), ale podle mě není onen samotný myšlenkový obsah, který většině lidí vadí, tím, za co si kapela zaslouží opovržení. Opovržení si totiž Ortel zaslouží za vlastní kvalitu své hudební i textové tvorby, protože ta je tak špatná, že to zcela automaticky degraduje i jakékoliv případné sdělení. Je úplně jedno, že má “Defenestrace” jen 26 minut, protože i tak je docela umění to doposlouchat do konce, vedle čehož už je naprosto příšerný obal desky pouhou třešničkou na dortu.


Další názory:

Aby to bylo aspoň trochu fér, musím uznat, že ne všechno na “Defenestraci” je úplně zle. Zpěvák Tomáš evidentně zpívat umí a místy se mu ty texty dokonce rýmují ne úplně pitomě. Tím to ale hasne a všechno ostatní už je na tom dost špatně. Jako jo, já rozumím frustraci ze stavu současné společnosti, ale to nic nemění na tom, že jakkoli chvályhodná motivace za tím vším stojí, je to fakt extrémní patos navíc podpořený zoufale primitivní intrumentální stránkou, která se vlastně nijak neliší od zástupu zcela podprůměrných noname lokálek. Nějaká ta přijatelná melodie se sice najde, ale jejich folková nátura (třeba “Můj dům, můj hrad” jako by vypadla z repertoáru Klíče a najdou se i další podobné případy), v kontextu alba působí divně, nepatřičně a prvoplánově. “Defenestrace” má sice jen necelých 26 minut, ale regulérně poslouchat se to stejně moc nedá, pokud tedy nemáte slabost pro nejrůznější bizár nebo nejste až tak nesoudní, že vás ten kýč osloví – a nezachraňuje to ani neskrývaný vlastenecký tón – spíš naopak. Upřímně, tohle se vážně někomu líbí?
Ježura

To já zase na rozdíl od Ježury nevidím, co je na novince Ortelu dobře. Jen se rozhoduji, jestli je to celé divadlo víc k smíchu nebo k pláči, protože to je opravdu tristní. V zásadě to zní asi jako když vezmete Dana Landu, osekáte na něm všechno, co je dobré nebo alespoň stojí za řeč, a přidáte marné pokusy tvářit se alespoň trošičku jako Karel Kryl. Jenže když tohle smícháte dohromady, vypadne na vás čirá esence hnusu kořeněná slušnou porcí lidské blbosti. Když pominu, že se Tomáš Ortel snaží tvářit jako vlastenec, ačkoliv pořádně neumí česky, jeho pohled na společnost má do střízlivosti dost daleko, a tak jsou texty fakt padlé na hlavu. Pokud se na ně podívám z opačného extrému, členům kapely každé liché pondělí defilují pod okny homosexuálové, každé sudé ho někdo snaží okrást a v jeho ulici se to hemží turisty, dealery a šlapkami všech barev duhy. Docela se bavím, když půlku věcí, na které si v textech stěžuje, potkáte ve větší míře možná tak v centru Prahy, a to většinou hlavně na Václaváku. Nicméně v podání Ortelu to vypadá tak, že extrém, který se vyskytuje nanejvýš na pár místech v republice, je rozšířen takřka do každé druhé vesnice, kde na takové laskominy mají dostatečně velké náměstí. V kontextu takového bryskního uvažování příliš nepřekvapí, že hudba je naprosto jalová, texty se ve většině případech pořádně nerýmují a nebýt tak nenávistné povahy, tipoval bych je na tvorbu mateřské školky. Ten jeden bod je za to, že se Ortel nepokusil nahrát delší desku a za ten jediný výraznější moment v titulním songu, který má šanci zůstat v hlavě a jakž takž předat nějaké sdělení.
Atreides


39 komentářů u „Ortel – Defenestrace“

  1. Proč používáte takovou vulgaritu ve své kritice?!Hovoříte o o tom jak neumějí používat jazyk a sám jste jak ze čtvrté cenové a navíc,pokud si myslíte,že člověk který nemá jak jste to sám nazval třímístné IQ je debil,tak vám rozšířím obzor,debilita je stupeň slaboduchosti nepřekračující hodnotu 70 kvocientu ( níže je idiocie a kretenismus)
    To,že se vyjadřujete způsobem jenž se těmto hodnotám blíží je vaše věc,ale vadí mi,že takto nečastujete pouze své přátelé,které zajisté znáte daleko lépe než širokou populaci…Vy jste pokrytec,který si pouze hraje na osobu s “třímístným IQ”i když IQ přez 100 má většina obyvatel.Zřejmě jste měl na mysli inteligenční pásmo převyšující hranici 130,ale to podle vašich projevů s určitostí je jen vašim toužebným přáním
    Pište o hudbě,pokud jí rozumíte,ale nikoho neshazujte a neurážejte,nechte na každém jedinci ať si vybere co mu je blízké:Mě se také nelíbí projev Lucie Bílé,působí na mě jako pokus o zpěv při porodu či při těžké zácpě,ale je to její výsostné právo.
    A pokud se zmiňujete o textech,text písně je velmi důležitý a měl by opravdu něco sdělovat,v dnešní době žel bohu to tak již není…nemyslím si,že když si “božský Karel” Gott osladí kávu o trochu víc nebo míň,že tím zahýbe radou OSN a to k tomu může přidat i dělovou ránu…A snad nechcete Ortel přirovnávat například ke Kabátu,vždy tak precizní Vojtkův hlas by ten Tomáš Ortel mohl sledovat jen v uctivé vzdálenosti a to nemluvím o srovnání hudebníků.
    Zkrátka kritika se musí umět psát,kritikem se člověk nestane protože chce.Používá se v ní ironie,ale už ne sarkasmus a v žádném případě se neupozorňuje na vlastní osobu pisatele kritiky,a vy jste nepoužil konstruktivní kritiku,ale něco co s nezávislostí nemá pranic společného…

    1. Vždycky napíšu to, co mě k tomu albu napadne… a to se ve velké míře odvíjí i od toho, jak ta deska zní. Pokud je album extrémně špatné, člověka prostě napadají spíš ty negativní věci, mnohdy i nadávka. Je to známka chabého intelektu? Ne, spíš upřímnosti – jednoduše expresivnější vyjádření názoru. A zrovna v tomhle případě si naopak myslím, že vzhledem k tomu, jak je Defenestrace příšerná hudba, jsem to napsal ještě hodně, hodně střízlivě.

      Pojmenování stupně mentální retardace podle inteligenčního koeficientu je mi známo, takže nevyžádané doučování není třeba. Řekl bych k tomu jen to, že není od věci občas některá pojmenování vzít s trochou nadsázky, což je přesně tenhle případ… debil nebyl zamýšlen se stoprocentní terminologickou přesností jakožto lehká mentální retardace. Nicméně jste to zjevně požadoval, protože jste evidentně guru psychologie, když na základě jednoho článku dokážete s takovou přesností odhadnout moje IQ.

      “Pište o hudbě,pokud jí rozumíte,ale nikoho neshazujte a neurážejte” – k tomuto bych dodal jen to, že pří vší úctě nejste moje matka, takže skutečně nemáte mandát mi něco přikazovat. A mimochodem, po interpunkčním znaménku se píší mezery… sice údajně píšu jak ze čtvrté cenové, ale tohle přece jenom ještě vím. A když už jsme u toho… kritika na moje vyjadřování skutečně sedí od člověka, který dokáže do jednoho komentáře natřískat tolik prohřešků proti českému jazyku.

      Ke Kabátu Ortel nikdo nepřirovnával… možná by nebylo od věci si tu recenzi přečíst, když už ji chcete kritizovat.

      Vaši poznámku o textech tak úplně nechápu, především smysl jejího sdělení…

      “Zkrátka kritika se musí umět psát,kritikem se člověk nestane protože chce.” Platí zcela ekvivalentně i pro vás (malé “v” zcela záměrné – podle vašeho příkladu)…

      1. Jste opravdu tak arogantní nebo si jen hrajete?
        Nejsem Guru,ale jsem vzdělaný člověk a vykonávám užitečnou práci.Můj komentář byl sepsán zhruba během patnácti vteřin a není a ani jsem neměl v úmyslu si ho po sobě přečíst či opravovat chyby.Navíc,psané vyjadřování není mým chlebem,na to si dejte pozor spíše Vy.
        Za další,patřím nesporně k ročníkům za kterých měl pravopis trochu jiný rozměr a navíc jsem většinu života strávil v zahraničí (od dvanácti let),tak mi nemějte za zlé občasný exces…
        A ještě by mne zajímalo,zda jste aspoň jednou v životě vzal do rukou nějaký hudební nástroj a vyloudil na něj aspoň trochu poslouchatelný tón,ono je mnohem jednodušší kritizovat nežli vykonávat.I když,a vtom s Vámi musím souhlasit hudba Ortelu žádnou virtuozitou neučaruje,ale myslím,že to ani není jejím cílem.

        1. V čem je vlastně problém? V obsahu recenze (tj. album se mi líbí a nesouhlasím s verdiktem) nebo v její formě (tj. album je mi volný, ale nelíbí se mi, jak je to napsaný)? Zatím jsem to tak nějak nepochopil… Každopádně, pořád si myslím, že je ta deska absolutní brak a nic jiného než odstřelit si nezaslouží.

          Další věc… při vší úctě a bez jakékoliv známky arogance nebo výsměchu… “zajímalo by mě, zda jste aspoň jednou v životě vzal do rukou nějaký hudební nástroj a vyloudil na něj aspoň trochu poslouchatelný tón, ono je mnohem jednodušší kritizovat nežli vykonávat.” Tohle je prostě hloupej argument. Fakt hodně a opravdu vážně.

          1. Upozorňuji na formu recenze a její slovník…Vím,že každá kritika je absolutně subjektivní a ač se mi hudba Ortelu také dvakrát nezamlouvá myslím,že je mnoho posluchačů ke kterým promlouvá a zcela jasně jí rozumí.Za toto přece nemůžete nikoho postavit na hranici….
            Pokud jde o  tu poznámku ke hře na hudební nástroj dodám jen,že sám jsem velice muzikální (klavír,kytara,klarinet),ale nikdy bych si nedovolil “sepsout” něčí tvorbu.Protože a na tom trvám,rozumět můžeme a to ještě ne vždy jen sobě a svému…
            Už se k tomuto nechci a nebudu nikdy vyjadřovat,ale urážky posluchačů a muzikantů není konstruktivní kritika,spíše mi to připomíná recenzi na objednávku!

          2. Ale já nikoho nestavím za hranici za to, že se mu to líbí… když to někoho oslovuje, v pohodě, mně je to úplně šumák. Já na to jen říkám svůj názor. Jeho formulace se přímo odráží od toho, jak ten názor vypadá… a jak už jsem řekl, Ortel je pro mě prostě hudební blábol, kterej si nic jinýho než pořádnou sodu nezaslouží. Navíc – a to už jsem taky řekl – tohle album je tak špatný, že je ta recenze napsaná ještě dost v pohodě. Mimoto, já tý hudbě taky docela jasně rozumím – a o to horší mi přijde (to jen k tomu “zcela jasně jí rozumí”).

            Další věc – to, že třeba si nikoho “nedovolíte sepsout”, neznamená, že to tak mají všichni. Já holt tenhle za každou cenu sluníčkovej přístup – co se mi nelíbí, o tom nepíšu, anebo to aspoň napíšu nějak jakože diplomaticky, i když neupřímně, protože hlavní je nikoho nepobouřit, neurazit! – prostě nemám, protože se mi zdá hloupej. Navíc s logikou, že “rozumět můžeme a to ještě ne vždy jen sobě a svému”, by se přece člověk nemohl vyjádřit nikdy a k ničemu (včetně Vás k tomu, co jsem napsal)… to je nesmysl.

            A recenze na objednávku? Tak jistě, přesně tak to je. Přišel ke mně mafián a nabídnul bůra, když napíšu sestřelovací recenzi na Ortel. To dává smysl…

          1. A někdy to není jen o poslouchání, ale i o psaní. Chudák český jazyk dostává ve dvou větách těžce na prdel…

  2. Ty vado, nejsem kritik, ale fascinuje mě vyjádřená autora, kritika? v souvislosti s výsledky Slavíka. A očekávám, že napíšete, že fanoušci jsou debilní s IQ pod padesát a fakt by mě zajímalo jestli tedy všichni, co posílají hlasy jsou blbci :) Já osobně vůbec netuším co to Ortel je a jdu si to někam najít, ale tak dehonestující vyjádření mi přijde trapné. Ortel dělá, co je baví a to je důležité. MC Donald je takz sračka, ale když to lidi chtějí nebudu to odsuzovat až takhle zapškle. Jméno kritika mi nic neříká, ale Ortel teď zná celý národ. Mějte fajn den. Volové

    1. To je reakce na co? Na to, co jsem psal na našem Facebooku? Asi takhle:

      Zaprvé – nejsem nějakej novinář, považuju se jen za hudebního fanouška, kterej prostě jen cosi píše o muzice. To k tomu “kritikovi”. Zadruhé – píšu, co si myslím, a za tím, že Ortel je hudebně žumpa, si stojím. McDonald’s je podle mě jen tak mimochodem taky shit a v životě bych se tam najíst nešel. To, že to poslouchá / konzumuje spousta jinejch lidí, na tenhle můj názor nemá vliv. Argument, že “Ortel teď zná celý národ”, nechápu.

      Na druhou stranu, za sebe bych to zas tak extrémně nezobecňoval a netvrdil bych, že každej, kdo poslouchá Ortel, je automaticky tupej dobytek. Nicméně, osobně jsem ještě nepotkal příznivce týhle skupiny, kterej by mi nepřipadal jako vůl, takže asi tak…

      Jestli ti moje vyjádření k Ortelu připadá “trapné”, je to v pořádku, na to máš plný právo.

  3. Jsem se zase jednou pobavila :-D recenze je skvěle napsaná a komentáře by zasloužily korunu, fakt že jo. S Ortelem jsem se seznámila před pár lety, znala jsem jenom Mešitu, před pár týdny jsem k ní přidaly další písně, ale přesto stále neznám ani jednu z tohoto alba. No co, třeba na to časem taky dojde. Ono se jim totiž jedno vytknout nedá, udávají skvělej rytmus pro práci (pochopitelně ne pořád dokola šest písniček, by mi prdlo v kouli, pěkně to prokládám poslouchatelnější hudbou. Například Kabáty, zvlášť novým albem – nejsem snad jediná, kdo si myslí, že se po posledních dvou cd zase kvalitativně zvedli? Ale to už píšu z cesty), člověka to tak nějak nabudí. Samozřejmě to nic světoborného není, ale nějak se to dá. Trošku hůř se mi na to dívá, protože jsem je nejdřív měla na talíři jako “nejlepší kapelu, ale to víš, jsou děsně hlídaný, vždycky tam sou cajti” od jejich snad největšího fanouška, co na ně pravidelně jezdí, celkem pravidelně se mi snažil sdělovat, že je lepší, chytřejší, starší a o 3 cm vyšší než já (a já blbá mu stejně zase do ty postele vlezla, ale každá holka někdy měla snad slabost pro nejakýho špatnýho, ne? Nemůžu za to, že se podobá Vinu Dieselovi :-D ), takže to jednomu zkreslí pohled. Abych se ale dostala k jádru pudla. Chci tímto poděkovat autorovi, že mi poskytl nový pohled, navíc s vtipem, a bez… ehm… přesvědčení, že sežral Šalamounovo hovno :-) takže díky. A v pondělí si zase strčím špunty do uší, pustím Princeznu ze mlejna (u které mě nikdy nenapadlo jak je vlastně rasistická) a budu přemýšlet kolik mi vůbec zbylo z mého snad objektivního názoru, v tomhle bych si vážně měla udělat pořádek. A kdyby to náhodou nešlo, zaskočím s kámošema na pivko, protože “Alkohol dělá z lidí E!E” a pak už mi to bude úplně šumák.

  4. Bohové, to je pekelná dávka agrese, ironie a sarkasmu v komentářích. Přitom část recenze je prakticky dokazatelná, pokud někdo neovládá jazyk, tak ho prostě neovládá, tečka. Toleruji chyby u různých textů, ale u knih a textů písní ne. Vypadá to přinejmenším hloupě, u jakékoliv kapely, pokud to není umělecký záměr třeba. A ano, lidi prostě poslouchají muziku, která je podle některých lidí hloupá a omezená, ale to neznamená, že ti, co si myslí, že je hloupá to nemůžou napsat, stejně jako fanoušci Ortelu si můžou na sociálních sítích psát, jak je kapela úžasná. Od toho máme jistou svobodu slova a nemusíme se 100% držet “sluníčka”. Takže i tyhle komentáře mají svůj smysl, jen nechápu jistou agresi… Prostě ne, protože ta recenze taková není, možná je peprná, ale to je tak všechno a říká, že se některá vyjádření mají brát s nadsázkou. Jenže momentálně je to asi tak, že ochraňovat Ortel je naší národní povinností, protože tahle kapela všechno spasí a když ne, tak aspoň příště dostanou ty dvě zlatý sošky, když tenhle rok dopadli tak bídně… :)

  5. Ortel je sračka všech sraček,který se snaží napodobovat Landu-nedá se to poslouchat ani prdelí.

  6. Ortel je hudební žumpa a naprostý dno (nejen) domácí hudební scény. Kdo má rád hudbu, nemůže mít rád Ortel.

  7. Co tu řešíte, je přece jasný, že kdo poslouchá Ortel je hudební analfabet a celkově s inteligencí na tom taky nebude moc dobře…:)

  8. Já Ortela poslouchám a s inteligencí problém nemám. Jeho muzika dokáže člověka nakopnout a to je důležité. Např. Landa na mě působí depresivně. Ortel dokáže otevřít oči normálním průměrným lidem, kteří pokud budou chtít, tak mohou ovlivnit současnou katastrofální situaci. S gramatikou má problém větší polovina lidí. Jsou někteří lidé co ten cit pro jazyk nemají, ale zato srdce a rozum mají na správném místě. Znám jednoho politika min. financí a neví co je debetní karta. Nad tím se nikdo nepozastavi. Více času této ubohé recenzi věnovat nehodlám. Ing. Markéta i.

    1. Když pominu, že nerozumím pojmu „větší polovina“, tak myslím, že argument, že „větší polovina lidí má problém s gramatikou“, není moc relevantní a jen těžko s ním lze obhájit, že někdo neumí pořádně česky. A u člověka, který se hrdě bije do prsou, jaký že to není vlastenec a patriot, to platí dvojnásob! Snad jazyk by měla být jedna z prvních věcí, u nichž vlastenectví začíná, takže když někdo jako Tomík Ortelů s hrubkama i zpívá, je to prostě směšný.

    2. Pokud je tomu skutečně tak, jak píšete, totiž že: “…Ortel dokáže otevřít oči normálním průměrným lidem,…” – s přihlédnutím k tomu, že obecně vzato takový průměrný člověk z hlediska statistiky dělá kolem 80-90% populace – pak máte svatou pravdu, opravdu se ocitáme v katastrofální situaci.

  9. Rozhodně zajímavá recenze. Dlouhý úvod a vysvětlování je dokonalou ukázkou toho, jak je dnes těžké napsat recenzi bez předsudků, což samo o sobě o něčem svědčí. Autor se s tím vypořádal dobře.
    Já osobně bych zas tak moc kritický nebyl. Asi bych se ztotožnil s přirovnáním “Landa pro chudé”. Není třeba zdůrazňovat, že hudebně to skutečně žádný zázrak není, a i když jsou některé melodie opravdu povedené, od kapely pohybující se na špici showbusinesu (a to kapela bodující ve Slavíkovi je, ať už je motivace hlasujících jakákoli) by byl žádoucí o několik tříd profesionálnější dojem. Pokud jde o texty, musím se přiznat, že mně ten patos sedí, čímž nechci přehlížet věci, na které je v recenzi upozorňováno. Pokud bych to srovnal s tím Landou, tak Landovu tvorbu bych viděl jako texty psané někým kdo po večerech čte, zatímco Ortel jako tvorbu prostého člověka, který sedne k papíru po šichtě na poli či v dole.
    Procenta či body bych dát nedokázal, nedokážu najít patřičnou rovnováhu. Klady, o kterých jsem psal, jsou pro mě příliš kladné a zápory zase příliš záporné.

  10. Do letosniho slavika jsem netusil,nebo spis skoro netusil ze nejeka skupina a zpevak jmenem ortel existuje. Dnes jsem si na netu nasel par jejich pisnicek a dostal jsem se asi nedopatrenim na tohle nazorove forum.Jsem jenom takovej vesnickej vidlak,ani nevim jake mam ikve (nejsem uplny idiot,ale nevim kde je na mem tabletu kve a kde jsou interpunkcni znamenka,nikdy v zivote jsem to nepotreboval)ale vim ze vyjadrovat svuj nazor na cokoliv,treba pomoci nekolika akordu nebo textu ktere nejsou nikterak originalni a nekdy i hloupe je pravem kazdeho cloveka v normalni spolecnosti!Otazkou je jak si s tim ta sspolecnost poradi a myslim si ze silenstvi ktere se kolem zpevaka a skupiny ortel rozbehlo je naprosto zbytecne. Jestli ma ortel opravdu co rict a jeho hudba ma nejakou kvalitu nam ukaze cas a ja osobne si myslim ze za dva roky po nich ani pes nestekne!

    1. Ortel bezesporu má právo si říkat, co si myslí. Někteří blbci by ho nejradši zakázali, ale já rozhodně ne, jen ať to říká, to je v pořádku. Stejně tak ale kdokoliv jinej může říct, že si myslí, že jsou Ortelovy názory sračka, prostě kvalitní diskuze na úrovni jak ve správné demokracii, haha…

      Jinak skutečnost, že jsi nikdy v životě nepotřeboval interpunkci, je velice, velice smutná…

  11. Tak teď jsem si poslechl 4 alba p.Ortela. Bez předsudků, jen díky Slavíku, abych vůbec věděl kdo to je. Texty neřeším, ale proboha on zpívá opravdu hrozně a hudba, jedním slovem katastrofa. Jinak od D.Landy mám CD doma už od dob Orlíku. Lidi, ale tohle je fakt bída :-) .

  12. Tak nějak jsem zabrouzdal na tuto recenzi a už vlastně ani nevím, jak jsem se tu ocitl. Vlastně jo, hledal jsem odkud znám melodii z písně “Můj dům, muj hrad”.
    Na recenzi nevidím žádný problém a to jsem “ze z Plzně” + Ortela poslouchám. Autor přece nikomu nevymlouvá poslouchání, nezakazuje kapelu a už vůbec nenadává fanouškům.
    Co mi ale vadí jsou následné komentáře a je jedno jestli samotného autora nebo náhodných čtenářů. Dnešní doba by se dala omezit na 3 druhy přispěvatelů v diskuzích a fórech. Tím prvním druhem jsou “Trollové”, následuje normální občan, který nemá potřebu se povyšovat nad ostatní (jakoukoliv formou). Tím posledním a nejčastějším jsou “rádoby chytráci”, kteří mají tendence poukazovat na pravopis ostatních a zároveň se snaží vyjadřovat jako “chytří a vzdělaní”. Já bohužel nechápu proč by toto někdo měl dělat? Je to obyčejný člověk, který není spokojen se svou průměrností? Je toto jediná možnost, jak se cítit lépe a nad ostatními? V běžném hovoru nebo při projevu profesora na univerzitě také nemáme tendenci opravovat jeho slovní vyjádření. Nemyslím si, že když řekne někdo něco gramaticky špatně, že klesá v žebříčku inteligence.
    Šmarja, také mluvím hovorovou češtinou, tak proč bych to tak nemohl i psát? Píše se do komentářů nepovedené webové stránky nějakého recenzenta a ne formální dopis na úřad.
    A k Ortelu? Letošní “Slavík 2016” jasně ukázal, co hlasující lidé chtějí. Volba Zemana se mi také vůbec nelíbila, ale demokracie je hlas většiny, ne menšiny. Já si naopak myslím, že Ortel je výborný začátek v dnešní době. Je na něm vidět, že lidé nepotřebují dokonalé hudební počiny a uhlazené texty. Proč si stále hrát na okázalost, formalitu a dokonalost?
    Sečteno a podtrženo: Recenze je zajímavá a nepřijde mi zase tak špatná. Dle mého je dlouhá a těch klíčových slov (rozuměj slova tučným písmem) je moc a dost se opakují. Podle mého názoru je autor na své recenze až moc hrdý a nedokáže nechat plynout diskuzi volně bez jeho zásahů v podobě komentářů. A Ortel? Pro mě zajímavá muzika. Na jejich koncert asi nepůjdu (možná bych se i bál), ale jejich alba poslouchám rád.

    1. Co ti na hudbě Ortelu přijde zajímavýho? Jediný, čím se hudebně liší od průměrnýho českýho hospodkýho rocku je to, že se jim povedlo (díky v současnosti populárním názorům) prorazit. A neber to prosim jako osobní útok, opravdu mě zajímá, co vede lidi k poslechu týhle hudby.

      1. Já moc hospodského rocku neznám, takže je možné, že je více podobných kapel (v jiných městech, vesnicích,…), kde by mě text zaujal, ale protože jsem z Plzně, dostal jsem se k tomuto. Zajímavý, ne výborný, mi to přijde kvůli pár písničkám, které mají místy pěknou melodii a některé mají pro mě zajimavé texty.
        A jak píšeš: “Díky v současnosti populárním názorům”… Ale o tom to je. Když například politická satira bude odrážet aktuální názory, bude daleko zajímavější než jakákoliv reakce na historické dění (viz třeba představení Ovčáček Čtveráček). U zpěváků to také platí, například Ewa Farna, když se do ní obouvali za “ztloustnutí”, tak přišla s písničkou Boky jako skříň. Ta písnička kromě aktuální reakce na dění není vůbec zajímavá. Stejně tak třeba Nohavica reagoval na aktuální dění a také “s krví na rtu” čelil argumentům o StB.
        O to víc se mi třeba líbí Ortel a například jeho Mešita, kterou vydali dříve než sem přišli xenofóbní názory, přesvědčení a islamisté nebyli v Evropě tak diskutované téma.
        Takže pokud přijde další “hospodská kapela”, která bude zpívat o aktuálním dění na hradě, Babišovi nebo prostě jen o nějaké medializované kauze, rád si ji poslechnu a třeba zjistím, že mi také přijde zajímavá.
        Ortel má pro mě ze všech svých písníček zajímavou tak třetinu/čtvrtinu. Ostatní se mi také nelíbí. Já jen prostě oceňuji to, co rapu/hiphopu funguje již léta, tedy reakce na aktuální dění. A pokud k tomu dají pro laika melodický podklad, rád si to poslechnu. Kapela jako taková pro mě dobrá není. Stejně tak jako třeba když vezmu celkový průřez hudbou, tak Gotta, Bílou, Nedvěda, Jacksona aj. vůbec nemusím, ale některou písničku si od nich poslechnu rád.

        1. Dík za civilizovanou odpověď. Chápu, že ceníš, že textově reagují na současnou situaci, ale k čemu to je, když jsou jejich reakce absolutně primitivní buranský kecy doplněný o nějakou tu xenofobii? Ono nestačí “něco” říct, většinou je potřeba aby to “něco” mělo nějakou výpovědní hodnotu.

          1. Sorry že se vám do toho pletu ale ty primitivní buranský kecy vede i ta druhá strana barikády řekl bych…tak proč zrovna Tomík Hnídků by měl tvořit “něco”co by mělo nějakou výpovědní hodnotu???

  13. Já osobně nechápu, proč je tato sračka na jinak perfektním zinu a proč tuhle mrdku vůbec někdo řeší.

    1. Je to tu, protože máme rádi bizarnost a dekadenci – do všech směrů. Ortel nám přišel tak špatnej, až je to sranda; bohužel pak přišel Slavík (Slavíci), tak to má pozornost. Ale je pravda, že už mě taky trochu vysírá, že zrovna tohle je furt nejčtenější a nejkomentovanější článek na úkor mnohem lepší muziky :D

  14. Nechápu, proč se autor recenze neustále vrací a každou připomínku komentuje. Vyjádřil svůj názor, který nemusí přeci neustále obhajovat tím, že kritizuje názory opačné. Že by ho Ortel zaujal víc než uvádi v recenzi?

      1. Super. Vaše reakce přišla za 30 minut. Asi na tom co jsem psal něco bude. Je vidět, že na stránce se svou recenzí neustále sedíte. Nemyslím, že přispěvatelé čekají na Vaši odpověď. Oni stejně jako Vy pouze vyjadřují svůj názor. Hezký den.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.


Hradby Samoty VII.