Label: Snake Oil Kassettforlag

01. Lifeless Forms
02. Crypts of Decay
03. Desolation Realm
04. Sepulchral Nucleus

Hrací doba: 20:57

Je tomu jenom pár dní, co jsme tu měli recenzi na norský death metal, no a netrvalo to dlouho a je tu další. To, že jím Norsko není zrovna vyhlášeno, neznamená, že ho tam neumí, ba naopak. Dnes se podíváme na zub partičce pocházející z hlavního města země fjordů, která si dala jméno Desolation Realm. Za její objevení vděčím jednomu nočnímu putování po Bandcampu. Stačil letmý poslech a bylo mi jasné, že v tomhle něco je a že tohle chci slyšet víckrát.

Nejprve si ale povězme něco o samotné kapele. Ono to ani nezabere moc prostoru, jelikož Google zrovna nevychrstnul kvanta informací. Z jednoho rozhovoru však lze vyčíst alespoň základní údaje. Desolation Realm je kvarteto, přičemž tři členové sestavy se znají ze seskupení Abominat. To bylo aktivní už v poměrně dávných časech mezi lety 2002-08 a na konto si připsalo demo a dvě EPčka. Poté se rozhodli pro jiné směřování a Abominat šli k ledu. Ola (bicí), Erlend (basa, zpěv) a Lian (kytara, zpěv) se po neznámo dlouhé době rozhodli dát do kupy něco trochu jiného, přibrali mezi sebe Daga (kytara) a tím vznikli Desolation Realm.

Demo, nebo chcete-li EP, které máme před sebou, má eponymní název a čítá čtyři skladby. Vše kolem nahrávky vznikalo kompletně v duchu DIY. Místem dění byla zkušebna kapely, přezdívaná Crypts of Decay, kde všechny skladby vznikly, byly nahrány a následně také zmixovány. Výsledek později vyšel na kazetě u Snake Oil Kassettforlag, ale celý náklad je již rozprodán. Je tu i souvislost se zmiňovanou nedávnou recenzí na jiný norský death metal, totiž logo Desolation Realm vytvořil bubeník Obliteration, Rolf Kristian Valbo.

Už z prvních tónů „Desolation Realm“ je zřejmé jeho směřování a zacílení. Potěší především příznivce podzemního death metalu raných devadesátých let jako Demilich, Disembowelment, Infester a především Timeghoul. Jestli má někdo v oblibě ona dvě demíčka Timeghoul, tady bude prskat blahem. Desolation Realm jsou možná ještě více dřevní, nejdou tak moc do progresivnějších struktur, ale ten odkaz Američanů je nepopíratelný. Přesto lze v death metalu Desolation Realm slyšet ledasco. Právě to, jak s lehkostí dokáží přecházet z doomových pasáží do brutálních sypaček a ještě to technicky vytříbit, mě baví na celé nahrávce nejvíc.

Hned úvodní „Lifeless Forms“ ukáže všechen potenciál Desolation Realm naplno. Z krátkého šumivého intra je znát, že tohle se opravdu nahrávalo v ne příliš zařízené zkušebně a nad produkcí si taky nikdo moc nelámal hlavu, což samozřejmě výrazně prospívá navození atmosféry a přiblížení se onomu magickému zvuku zatuchlého death metalu. Tvrdé riffy a chytře poskládané změny temp fungují po celou dobu, takže se posluchač rozhodně nenudí. Dvojka „Crypts od Decay“ začíná trochu vtipnou, svým způsobem naprosto fádní grindcorovou dupačkou, ale v kontextu celé skladby dostává pořádný říz a ukazuje, že Desolation Realm se nenechají ničím svazovat, o čemž svědčí i poslední part písně v klasickém thrashovém tempu à la Sepultura.

Varathron

Titulní, eponymní kus „Desolation Realm“ představuje na začátku brutální masakr, ale po chvíli sklouzne do pomalejších, valivějších tónů, aby se zase trpělivě vracel do závratných temp. Nejlepší mi z čtveřice skladeb připadá ta poslední, „Sepulchral Nucleus“. Působí na mě jako takové shrnutí všeho předchozího – krátký kytarový úvod, brutální salvy, technické, neustále se měnící vyhrávky, uvolněnější skočné tempo, náladotvorná mezihra, pomalé budování písně zpět, až nakonec skončí někde v dáli za šumu neznáma.

Prvotinu Desolation Realm tak hodnotím velice kladně a vřele doporučuji. Temný, promyšlený, avšak uvěřitelný death metal, který na ploše pouhých dvaceti minut nabízí kvantum slyšeníhodných momentů. Zvuk, ačkoliv kanálního typu, skvěle sedí a nástroje jsou v něm stále krásně čitelné. Radost slyšet v dnešním digitálním světě. Moc se těším na regulérní první řadovku, k té musí dojít!