Blade Runner 2049

Blade Runner 2049 (2017)

Blade Runner 2049 (2017)

Země: USA / Velká Británie / Kanada
Rok vydání: 2017
Žánr: sci-fi

Originální název: Blade Runner 2049
Český název: Blade Runner 2049

Režie: Denis Villeneuve
Hrají: Ryan Gosling, Harrison Ford, Ana de Armas, Sylvia Hoeks

Hrací doba: 163 min

Odkazy: web / facebook / twitter

Zdroj fotek: IMDb.com

Navazovat na takový klenot, jakým původní „Blade Runner“ z roku 1982 bezesporu je, zavání pořádnou troufalostí, tím spíš když se tak děje po celých 35 letech od uvedení (teď už) jedničky. „Blade Runner 2049“ rozhodně patřil k nejočekávanějším velkým filmům letošního roku a rozhodně vzbuzoval obrovskou zvědavost. A ruku v ruce s ní i skepsi a obavy. Nebudeme si nic nalhávat – otázky, zdali vůbec lze natočit odpovídající pokračování „Blade Runnera“, tím spíš v dnešní době, kdy se blockbustery ani nesnaží zakrývat svou jednoduchost a hru na efekt, jsme si museli pokládat snad všichni, když jsme do kina šli.

(Na základě upozornění od čtenářské obce dáváme na vědomí, že recenze může obsahovat eventuální spoilery.)

Nicméně i navzdory tomu, že jsem nečekal příliš, abych posléze nebyl příliš zklamán, musím s jistou úlevou uznat, že „Blade Runner 2049“ nakonec není tak špatný nebo hloupý, jak jsem se v předstihu obával. Záměrně jsem recenzi nepsal ihned po zhlédnutí a nechal druhému dílu několik dní, aby se rozležel v hlavě a abych si mohl rozmyslet, jestli a případně nakolik se mi to, co jsem viděl, vlastně líbilo. A po téhle anabázi jsem dospěl k závěru, že líbilo.

Na „Blade Runner 2049“ je znát, že byl tvořen s velkou úctou a respektem k originálu, což je tuším v pořádku. V mnohém se nový film svým předchůdcem inspiruje a odkazuje na něj, ale naštěstí to nikdy nedosáhne míry, kdy by to vadilo. Tím pádem určité narážky působí spíše jako pomrkávání na znalce, což je spíš příjemné. Pokud jste někde četli, že nepotřebujete vidět originál, věřte tomu, že je to hovadina, protože bez znalosti „Blade Runnera“ lze jen těžko docenit všechny souvislosti a návaznosti.

Hodně si cením, že si „Blade Runner 2049“ dokázal alespoň v určité míře zachovat podobnou poetiku a že se nebál navázat i v pomalu rozvíjeném vyprávění s trpělivě budovanou atmosférou, což jde tak nějak naproti současnému trendu velkých filmů, kdy se na plátně neustále musí dít a něco musí bouchat, aby se moderní divák nenudil. Těm, jimž takový přístup vyhovuje, asi „Blade Runner 2049“ po chuti nebude, obzvlášť se svou odvážnou stopáží necelých tří hodin.

Ke cti tvůrcům slouží, že jsem se ani po takovouhle dobu nenudil. Obdobně rád pochválím opětovně úžasný vizuál a jeho propojení s akustickou stránkou. Některé scény jsou výtvarně nádherné, zejména pasáž v ruinách zalitých oranžovým oparem, skládka, mlžný začátek na farmě a rovněž záběry z velkoměsta – hlavně když sněží – dýchají hustou atmosférou. Někdy dokáže silný dojem vzbudit i sama zvuková stránka, a to s takovou měrou, že není příliš filmů, u nichž bych si to takhle uvědomoval.

Blade Runner 2049

Na druhou stranu, „Blade Runner 2049“ je určitě víc jednoznačný a polopatický. Rovněž se snaží tvářit chytře, ale tam, kde původní snímek mnohé otázky ani nevyslovil, a přesto je pozorný divák čtoucí mezi řádky cítil, nový film je více doslovný. Což asi souvisí i s dobou a jejími nároky. Nicméně uznávám, že by asi bylo hloupé chtít, aby film z roku 2017 po všech směrech vypadal jako film z roku 1982. A kdyby to tak bylo, stejně bychom se všichni zlobili a obviňovali „Blade Runner 2049“ z plagiátorství.

Určitým zklamáním je pro mě i příběh. Zatímco zápletka původního „Blade Runnera“ se zpočátku tvářila banálně, aby se následně rozlétla do vícera směrů a krásně se zamotala, „Blade Runner 2049“ je přesným opakem. Zpočátku vypadá záměrně zmateně a nechává diváka v nejistotě, aby nakonec došel k nepříliš omračujícímu vyústění. Jako plus snad lze označit jen to, že se scénář nevydal tou úplně tou úplně nejjednodušší cestou, díky čemuž ve finále zpochybní skutečný význam hlavního hrdiny pro stěžejní události. Aspoň něco.

Blade Runner 2049

Do výsledku mi vůbec nesednul ani Jared Leto, jenž se ujal role nového tvůrce replikantů. Naneštěstí přehrává, až to hezké není, takže jediné štěstí, že i v takhle vysokého stopáži nedostal zas tolik prostoru, ačkoliv může plakát napovídat, že bude patřit k nejdůležitějším postavám. A co se plakátu (jen tak mimochodem – docela slabého) týče, je škoda, že „Blade Runner 2049“ dává tak moc na odiv přítomnost Harrisona Forda, tedy představitele hlavního hrdiny z „Blade Runnera“. Takhle je totiž jasné, že film nevyhnutelně směřuje k setkání aktuální ústřední postavy s Deckardem z jedničky, a v jistém momentě už jde jen o vyčkávání, kdy k tomu dojde. Kdyby byla Fordova přítomnost zamlčena a ve snímku se objevil nečekaně (což by se dalo, když třeba na zápletku bylo před premiérou regulérní informační embargo), bylo by to nádherné eso v rukávu a mělo by větší účinek. Takhle se film díky úlitbě marketingovému démonu připravil o jednu z možností jak překvapit.

Blade Runner 2049

Jádro příběhu možná neomráčí, ale naštěstí potěší alespoň jisté dílčí nápady a detaily futuristického světa – v čele s rozkošnou digitální manželkou. Erotická scéna s ní je slušně bizarní, až je škoda, že zůstalo jen u předehry a že se tvůrci neodvážili na plátně ukázat i sex. Ale to je jeden příklad z mnoha. Vcelku příjemně nakonec překvapil i Ryan Gosling v hlavní roli, který mě nejenže nesral, ale dokonce i dokázal poměrně přesvědčivým způsobem ztvárnit policejního replikanta, v němž pod maskou kamenného ksichtu bublají pochybnosti rostoucí s postupným odhalovaným pravdy.

Vzato kolem a kolem ve mně „Blade Runner 2049“ nakonec zanechal pozitivní dojem, což dokázal i navzdory tomu, že během promítání v kině hned dvakrát (!) vypadnul proud. Snad netřeba dodávat, jak moc jde atmosféra do prdele, když vám v tom udělají dvě neplánované čtvrthodinové přestávky. Každopádně to za vidění na velkém plátně stojí a rozhodně tomu bude slušet i další zhlédnutí. Už teď jsem ale ochoten prohlásit, že „Blade Runner 2049“ dopadl lépe, než jsem čekal, a nakonec se jedná o poměrně důstojné pokračování. A to je myslím víc, než v co jsme se odvažovali doufat.

Blade Runner 2049


1 komentář u „Blade Runner 2049 (2017)“

  1. Klasický Blade Runner je rozhodně jeden z nejlepších snímků a to nejenom svého žánru. Nejde o to, že je to kult. Je to inteligentní, estetické, vyvolává to řadu otázek. A v neposlední řadě je tam jisté neurčito, velehora skrytých symbolů a narážek, což jednoznačně v očích vnímavého diváka dělá klenot. Možností interpretací habaděj. A navíc – je to natočené fenomenálně. Kdo tvrdí opak, je replikant a bude v zájmu všeobecného blaha “vyřazen”. ;-)

    Stejně jako autor recenze, i já jsem byl k tomuhle novému filmu skeptický. Ne, kecám. Myslel jsem si na férovku, že to bude do nebe volající kravina – a o to pozitivnější byl můj dojem z filmu.

    Souhlasím taky s tím, že film je přímočařejší, ale upřímně mi to zase tolik nevadilo. Jak už autor řekl, odpovídá to nárokům doby. Ale pozor, pokud si to pamatuju dobře, když probíhalo testování originálního Blade Runnera pro úzký okruh diváků, musel Scott přidat ty vnitřní monology (které pak v director cutu nejsou), protože diváci byli z poselství zmatení. Co mne potěšilo ale maximálně, že ve filmu bylo minimum akčních scén. Fakt jsem se docela bál, že se to zvrhne v marvelácké blockbustery, kde “jakože hetero” hlavní hrdina v “chlapským” barevným kostýmku bude zachraňovat svět a všechno kolem bude vybuchovat.

    Estetika filmu navazuje tam, kde původní Blade Runner skončil. Scény s Deckartem v bývalém kasinu nebo v té podivné replikantské databázi Wallaceho společnosti ve mne vyvolaly stejný dojem, jako když jsem jako mrňous poprvé viděl vnitřek Tyrellovy “pyramidy”. Výběr hudby (ne, fakt nemám rád Zimmera) mi taky udělal radost, protože když jsem zjistil, že to má dělat strejda Hans, vstávaly mi vlasy na hlavě, ale zhostil se toho tak důstojně a vkusně, že by ho Vangelis poplácal po rameni. Taky potěšily detaily – třeba protiklady. Na jedné straně Wallace všechno řídí digitálně a tvoří replikanty, které zdánlivě překonávají Tyrellovy výtvory, na druhé straně tu frčí pouliční bistra, poletují vozítka s retro visuálem, všude je špína a farmář si vaří gábl hezky na plynu.

    Docela se mi líbilo i to, že postavy měly charaktery jen lehce načrtnuté. Resp. jako divák jsem je mohl vydedukovat ze spousty narážek a domýšlet si věci “mimo záběr.” Osobně se teda přiznám, že jsem úplně nepojal sympatie k “virtuální manželce”, byť to byl naprosto fantastický nápad a záměr pasující do nehezkého, dystopického světa. Připadala mi až moc nascriptovaná. Z ženských hrdinek na mne rozhodně nejlépe působila Ana Stelline, absolutně netuctová a mimoňská bytost, která se sice jenom párkrát mihla, ale přišla mi přirozená a bezprostřední. Ani hlavní hrdina mi nevadil, naopak, velmi mne potěšil v jednom z nejvíc WTF momentů, kdy jsem byl trochu v pokušení film vypnout. Bacha spoiler – Hlavní hrdina je zachráněn “tajemnými postavami”, ze kterých se nečekaně vyklube “replikantské hnutí odporu”. Takhle, Sapper byl fajn, lidský, uvěřitelný, citlivý (hlavně měl rád Power and Glory, což se divák dozví akorát z ne až ta povedeného prequelu), ale ta scéna, kdy tam všichni tak drsně stojí v kapucích a temných gearech byla tak patetická (v tom špatném slova smyslu) a směšná, že to výrazně zvedlo sympatie k panujícímu režimu. Jasně, já všechny tyhle freedomfightery beru a je pochopitelné, proč a za co bojovali (a že na výběr moc neměli), ale tohle působilo tak strašně levně (a to nemluvím o tom, že to divákovi podprahově podsouvalo, kdo jsou ti “right guys” a komu má fandit), až jsem si řekl “Joe, pokud fakt uděláš to, co po Tobě chtějí, tak jsi u mne skončil.”.

    Naštěstí K/Joe našel svou vlastní cestu, za kterou zaplatil svou cenu, ale stal se tak v mých očích daleko lidštějším, než “replikantské hnutí odporu”. Je v tom jistě i přiznaná pocta originálnímu snímku, kde Roy Batty nezabije Deckarta, ale naopak ušetří jeho život. Určitě proto i důstojný konec v podobném duchu. I když – při vší úctě – původní “Tears in Rain” cituju z paměti a “Silence in snow” mu sahá tak max po kolena.

    Pro mne důstojný a chytrý film s uvěřitelnou atmosférou, u kterého jsem se i přes značnou délku vůbec nenudil. Určitě se na něj rád podívám.Jenže já nejsem fanoušek kinematografie, většinu filmů vypínám po patnácti minutách, protože usínám, takže to asi není směrodatné hodnocení.

Napsat komentář: Herr Falke Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.