Label: Closed Casket Activities

01. Suspect
02. Break It Down
03. Let This Be
04. Jah Jah Children

Hrací doba: 08:50

Tématem dnešní recenze je EP s názvem „Don’t Stop the Youth“ od skupiny Fireburn. Samotné jméno Fireburn zřejmě moc pozornosti nevzbudí. I já sám jsem o tuhle partu zkušených harcovníků zavadil vlastně náhodou. Nejjednodušší způsobem, jak ji blíže představit, je nejspíš vyjmenováním několika kapel, ve kterých jednotlivý členové působili či stále působí. Takže, mimo jiné – Knife Fight, Murphy’s Law, Nails a především pak Bad Brains. Ano, právě Bad Brains jsou tím, čemu se v této recenzi nelze vyhnout.

„Don’t Stop the Youth“ obsahuje čtyři skladby s celkovou metráží bezmála devíti minut, přičemž by se dalo rozdělit na dvě části. A to na první ryze hardcorovou a druhou v rytmu reggae. Bad Brains? Jo! Není divu. Oním hlavním pojítkem jest zpěvák Israel Joseph I, který si u nich pár let odkroutil. Není to však pouze o zpěvu, ale o celkovém vyznění kapely. Každou skladbu z nového EP lze koneckonců přirovnat k léty prověřené pecce od legend z Washingtonu.

Čert vem veškerou podobnost s Bad Brains, „Don’t Stop the Youth“ je jednoduše skvělá nahrávka a vlivy zmiňované party tu působí naprosto přirozeně. Pro fanoušky klasického hardcore punku se jedná o samozřejmost, kterou možná marně v posledních letech hledali. Ať už máte rádi stručné nářezy okolo jedné minuty („Sucpect“ a „Let This Be“) či promyšlenější rychlovky se štěkajícími refrény a chytlavým tempem („Break It Down“), zde je to k dostání. Právě třetí „Break It Down“ nabízí snad vše, co mám na Bad Brains rád. Ostré riffy, neustále nabalující se rytmika, úderný refrén a křiklavé sólo. To vše tu je. Energie sálající z těchto kusů je neskutečná.

Poslední „Jah Jah Children“ už i svým názvem jasně odkazuje na dnes už klasické reggae jako „I Luv I Jah“ nebo „I and I Survive“. Houpající se uvolněné tempo a omamný dubový podkres si v pohodě vystačí s jasně nejdelší stopáží celého EP. Kontrast výbušného hardcore a uvolněného reggae zkrátka funguje výborně a právě vokalista Israel Joseph I zde vynikne v plné kráse. Ze svých časů v Bad Brains neztratil snad nic. A to už je to více jak dvacet let. Nutno dodat, že tedy nebyl přítomen v časech největší „slávy“, ale jako náhrada za H. R. zapadl tehdy do sestavy obstojně.

Ještě jednu, možná trochu kacířskou myšlenku mám v hlavě: kdyby tohle dnes vydali Bad Brains, tak si z toho všichni sednou na prdel. I tato legenda je jedním z těch případů, kdy nadále přežívá jen díky své dávné historii a dnes bohužel působí tak trochu jako parodie sebe sama. Nejslabším článkem je zpěvák H. R., na nějž je vzhledem k jeho nemoci žalostný pohled, a živé koncerty jsou, co se zpěvu týče, katastrofa. Tím „zkaženým mozkem“ je právě on, jelikož trpí prudkými bolestmi hlavy a na začátku tohoto roku musel podstoupit operaci mozku. Prý se cítí lépe, avšak koncertní vystoupení je stále stejná bída. I to je důvod, proč jsem za kapelu Fireburn tak rád.

Jsem přesvědčen, že každé EP by mělo být jasným vyřčením směřování kapely, kór jedná-li se o úplně první nahrávku. Myslím, že „Don’t Stop the Youth“ je víc než jasné. Jednoduše uspokojí všechny, kteří prahnou po závanu raných osmdesátých let, kdy se punk rock mísil s reggae. Pak také všechny ty, kteří chtějí slyšet výplach bez zbytečných výplní a dokážou se oprostit od faktu, že to tu už vlastně bylo. „Don’t Stop the Youth“ je totiž především pěknou vzpomínkou, jež však obstojí i sama o sobě. Za zkoušku také určitě stojí možnost slyšet Todda Jonese z grindcorového tělesa Nails hrát reggae, hehe. Jde mu to.