DeSade - Here I Cum

DeSade – Here I Cum

DeSade - Here I Cum
Země: Česká republika
Žánr: hip-hop / rap / horrorcore
Datum vydání: 8.12.2015
Label: ZNK

Tracklist:
01. Předehra
02. Příběh
03. Here I Cum
04. Yak?
05. Kundičky 2015
06. Měnič
07. 50 odstínů hnědi [feat. Řezník]
08. Já ti nevim
09. Kalendárium
10. Rock Star
11. Orgies in Torture Chambers [feat. Lord Lhus]
12. Už to tak bude asi [feat. Zverina]
13. DeSade, the Voyeur
14. Opilá rohlíkem [feat. Karel Šíp]
15. Sex Addict Therapy [skit]
16. Dej si pivko [bonus]

Hrací doba: 56:56

Odkazy:
web / facebook / twitter / bandzone

První pohled (H.):

Už to skoro začínalo vypadat, že se letošek obejde bez jakéhokoliv alba od hlavních zvrhlíků okolo značky ZNK a zároveň členů Sodomy Gomory (pomineme-li tedy „Necrotica“ od Mortal Cabinet, což lze asi jen těžko považovat za čistě Řezníkovu práci). V poslední možný měsíc však situaci zachránil DeSade se svým třetím (kdybychom ale počítali i dřívější tvorbu v rámci osobního projektu SWD, tak vlastně už pátým řadovým) čistě sólovým počinem „Here I Cum“

Celou tvorbou DeSada se prolíná několik konkrétních témat, nicméně předchozí dvě alba „2000DeSade“ a „Sádismus“ nebyla nějak pevně tématicky uzavřená. Ačkoliv novinka „Here I Cum“ není žádným regulérně koncepčním počinem, na rozdíl od svých předchůdců stojí jen na jednom nosném motivu, který je vlastně vcelku zřejmé už jen z názvu – „Here I Cum“ je totiž o souložení na všechny způsoby.

A musím říct, že právě tohle je jeden z hlavních důvodů, proč mě „Here I Cum“ moc nebere a proč novinku ze všech tří dosavadních DeSadových sólovek považuji za tu nejslabší. Ne snad, že bych byl nějaká citlivka nebo moralista, ani omylem, ty vole, já jsem ten poslední, koho by v textech pobuřovaly čuňárny a vulgarismy, tím spíš v rapu a tím spíš u DeSada, k němuž tyhle věci nějakým způsobem vždycky patřily. Jenže co je moc, to je moc a poslouchat hodinu v kuse ódy DeSadovu kládu a o tom, jak šuká, šukal nebo chce šukat, je trochu nudné…

Další věcí, která mě trochu irituje, je to, že některé tracky jsou jednoduše takové… inu, trochu nic moc až vyloženě nepovedené. Asi nejkřiklavějšími příklady jsou třeba „Předehra“, „Měnič“, „Rock Star“ nebo „Už to tak bude asi“, kterou moc nevytáhl ani hostující Zverina. Pak je tu pár dalších songů, které nejsou vysloveně špatné, ale taky to není žádný extrémní trhák, což jsou překvapivě třeba „Kundičky 2015“, které na předcházející části pomyslné série nemají, nijak zvlášť ale nevyčnívá třeba ani „DeSade, the Voyeur“. Speciální kategorií pak je „Já ti nevim“, která je vybavena skvělým instrem s epickým nádechem, jehož potenciál je však zabitý dalším nadrženě puberťáckým textem.

Desku pak příliš nevytahují ani featy, které sice nejsou nějak blbé, ale ani ne nějak výjimečné. Například na minulém „Sádismu“ bylo hostovaček možná skoro až moc, ale zase byly kurevsky povedené, ať už šlo třeba o kulervoucí track s Řezníkem, mocnou „Sou vyjetý“, Jamese Colea, který nikdy nic nezkazí, pecku s El MarónemMasových wrahů a CumbloodemButchers Harem nebo rovnou titulní hit s Ladou Firch. Na „Here I Cum“ takové featovací šlehy bohužel nejsou.

Nechybí opět obligátní Řezník„50 odstínech hnědi“ a tahle věc ve finále patří k těm zábavnějším, protože když nic jiného, alespoň vybočuje jak instrem, tak i fekálním textem, byť taková paráda jako „Tour de Sodoma“ z minulé placky to není ani zdaleka. V horrorcorové „Orgies in Torture Chambers“ se objevil Lord Lhus, jenž se v ZNK světě evidentně v pohodě zabydlel, a jeho vyřídilka je výborná, takže i díky tomu jde o jednu z těch lepších věcí. Na rozdíl od už propírané „Už to tak bude asi“ se Zverinou, jelikož tuhle písničku prostě potápí její nevýraznost.

A podobně jsou na tom vlastně i samotná instra, mezi jejichž autory nechybí ani spolehliví beatmakeři jako třeba Mortem, ale ani jeho příspěvky mi zrovna netrhají koule. Popravdě řečeno, jediný skutečně výrazný beat má už zmiňovaná „Já ti nevim“, jinak je to prostě zase takové v pohodě, ale žádný zázrak. A opět se nabízí srovnání s minulostí, protože když si vzpomenu na „Sádismus“, tak i po instrumentální stránce to byl úplně jiný level.

Neříkám, že je „Here I Cum“ komplet na hovno, protože přinejmenším na začátku se nachází pár poměrně zábavných kousků, jmenovitě „Příběh“, která opětovně dokazuje, že DeSade má říznou flow, titulní „Here I Cum“ se skvělým ženským vokálem v refrénu (to se musí nechat, že v ZNK ty holky do horrorcoru / hip-hopu naroubovat fakt umějí) a nakonec mě relativně baví i čtvrtá „Yak?“. Možná to ale bude i tím, že ze začátku ještě člověk není tak unavený neustálým prcáním, mrdáním, šukáním a jebáním jako ve druhé polovině alba.

Výše jsem použil přívlastek pubertální, a když tak o tom přemýšlím, asi právě tohle je největší problém celého „Here I Cum“. Jasně, DeSade, Řezník, Sodoma Gomora a obecně v podstatě všechno od ZNK nejsou věci, od nichž by člověk očekával intelektuální hloubku a filozofická témata, vždycky k tomu bylo nutné přistupovat s nadsázkou, ale ani to, že k tomu člověk přistupuje s nadsázkou a nebere to smrtelně vážně, nemůže zachránit všechno a nejde tím omluvit všechno.

Musím říct, že v pomyslném souboji sólových věcí obou tahounů Sodomy Gomory u mě až doposud mírně vítězil právě DeSade, neboť u Řezníka mě pořádně začaly bavit až ty novější desky. Nyní se ale karta obrací, protože když srovnám „Here I Cum“ s posledním dvojalbem od Řezníka, pak vyhrává jednoznačně „Bateman / Muzeum mentálních kuriozit“. „Here I Cum“ samozřejmě není úplná a totální píčovina, protože na to je tu přece jen dost zkušeností a schopností, aby to takhle dopadlo, ale nalijme si čistého vína – tohle prostě bohužel patří k těm horším nahrávkám z produkce ZNK. O úspěch „Here I Cum“ se nebojím, protože ZNK disponují hodně loajální, skoro až nekritickou fanouškovskou základnou, jež jim sežere a zatleská snad za všechno, ale kdo má od toho trochu odstup, tak musí cítit, že tentokrát je na místě hovořit o slabší chvilce.


Druhý pohled (nK_!):

„Co je to, kurva, za texty, vy zasraný pedofilové?“

DeSade přesedlal ze zajetého horrorcoru na porno rap. Na rozdíl od jeho předchozích počinů (nebo tvorby Sodomy Gomory) se po několikátém poslechu „Here I Cum“ nemohu jaksi zbavit pocitu, že už mi tohle porno stačí a raději půjdu zase dělat něco užitečnějšího.

Na „Here I Cum“ není technicky ani řemeslně vyloženě nic špatného. Velký problém ale vidím v tom, že se hrozně rychle oposlouchá a velmi brzy začne i nudit. Kamenem úrazu a zároveň i DeSadovou devízou jsou tady paradoxně texty. O pornu se moc nemluví, porno se prostě dělá nebo se na něj dívá. I kvůli tomu jsou si všechny písně obsahově velmi podobné a po chvíli vlastně nabydete dojmu, že posloucháte jednu dlouhatánskou skladbu, v níž se sem tam změní rytmus.

Docela mě zklamalo i jindy výborné a úderné DeSadovo rýmování, které na „Here I Cum“ sklouzává k místy dost trapnému opakování stejných slov. Naštěstí dojde ale i na několik opravdu povedených frází. Hudební podklad se také moc nevydařil a ve srovnání s bratrskou Sodomou nebo předchozími fošnami prostě těžce nestíhá. „Here I Cum“ se nese spíše v pomalejším tempu, což nechápu, protože DeSadovi odjakživa více seděl rychlejší beat.

Světlou stránkou „Here I Cum“ jsou jednoznačně featy. Řezníkův vpád na scénu v „50 odstínech hnědi“ snadno strčí do kapsy zbytek celé desky, a to nejen díky opravdu vynikajícímu textu. Lord Lhus„Orgies in Torture Chambers“ nebo Zverina„Už to tak bude asi“ se také nenechávají zahanbit.

Vzato kolem a kolem, „Here I Cum“ dokáže slušně zabavit na pár poslechů, v dlouhodobém horizontu už ale nemá co předat. Osobně doufám, že šlo pouze o experiment a příště se DeSade vrátí k zavedeným postupům. A když ne, pořád tady máme tu Sodomu Gomoru, že?


Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.